Wirtualna rzeczywistość będzie tematem spotkania AULA Polska #02 w Białymstoku

13-01-2015, 10:52

Tematem drugiego spotkania Aula Polska w Białymstoku będzie Wirtualna Rzeczywistość - Rozrywka, Medycyna, Edukacja. Regionalnym partnerem Auli Polskiej jest Wydział Informatyki Politechniki Białostockiej. Aula Polska to cykliczne spotkania osób zainteresowanych i związanych z nowymi technologiami, branżą internetową i przedsiębiorczością. Idea barcampu powstała w kwietniu 2007 roku w Warszawie.

Spotkanie 15 stycznia 2015 r. będzie dotyczyć tematów wirtualnej rzeczywistości (ang. VR – Virtual Reality), a będzie skupiać się dość mocno na produkcie, który otworzył nową erę w kwestii VR – hełmie Oculus Rift. Oculus Rift to projekt, na który czekał cały świat związany z szeroko pojętą rozrywką czy edukacją, a który nazwać można konkwistadorem odkrywanego na nowo rynku rzeczywistości wirtualnej. Po piętach zaczynają deptać mu giganci światowej elektroniki. Swój produkt zapowiedziało Sony, a Samsung i Zeiss już teraz przedstawili własne rozwiązania bazujące na smartfonach. Powstają specjalne urządzenia dodatkowe, jak skafandry czy bieżnie. Wirtualna rzeczywistość to jednak nie tylko gry. Staje się ona zagadnieniem wykraczającym poza elektroniczną rozrywkę. Zastosowanie znajduje już dziś w turystyce, edukacji, wojsku, architekturze, otwiera też nową kartę w historii kinematografii.

Pierwsze próby z technologiami VR nie były zbyt obiecujące. Dopiero Oculus Rift to projekt, który zrewolucjonizował branżę i wtedy VR „odkryto” na nowo. Okazało się, że na rynku pojawiło się dziesiątki firm, które pracują nad własnymi rozwiązaniami – mówi Paweł Tadejko, organizator spotkań AULA Polska w Białymstoku.

Wszystkie te obszary wymagają zastosowania właściwych narzędzi i odpowiednich praktyk. Jaki potencjał kryje ten rynek? Czym się charakteryzuje? Czy warto już teraz swoją karierę związać z rynkiem VR? Jaki potencjał komercyjny drzemie w tej technologii? Podczas spotkania Aula Polska #02 w Białymstoku, będziemy dyskutować na te i inne tematy.

Zaplanowane są trzy prelekcje:

1) Oculus Rift – rzeczywistość wirtualna, nie tylko dla graczy

O zastosowaniach Oculus Rift opowie Paweł Surgiel, współzałożyciel warszawskiego studia VIZAO – Interactive Multimedia, skupiającego się od 2010 roku na realizacji projektów z pogranicza wirtualnej rzeczywistości i nietuzinkowych sposobów interakcji z użytkownikiem. Odkrywa potencjał, jaki drzemie w Oculus Rift i podobnych mu projektach.

2) Drużyna WeCodeForFood – Czego nas nauczył projekt Phobos?

Drużyna WeCodeForFood i projekt Phobos (Politechnika Białostocka, Wydział Informatyki), zwyciężył w krajowych finałach Imagine Cup 2014 w kategorii Innovation. To niezwykły system, umożliwiający pracę lekarza z pacjentem cierpiącym na różnego typu fobie. Wykorzystując wirtualną rzeczywistość i równie wirtualny gabinet lekarski, Phobos przenosi pacjenta za pośrednictwem Oculus Rift i Microsoft Kinect w świat wirtualnej rzeczywistości. Dodatkowo zespół projektowy Phobos (w składzie: Marek Antoniuk, Łukasz Balukin, Wojciech Bancarzewski, Mariusz Dobrowolski, Anna Skobodzińska jako grafik oraz Maciej Kopczyński jako mentor drużyny) zdobył złoty medal w kategorii innowacji technologicznej oraz został wyróżniony pucharem przyznanym przez Europe France Inventeurs Brussels Innova 2014.

Projekt Phobos

Fot. Paweł Tadejko

3) Projekt „Ścieżki 3Dostępu” – międzywojenny Białystok – podróż wirtualna

Wspólny projekt Muzeum Wojska w Białymstoku i Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej, który stara się wdrażać innowacyjne technologie w celu urozmaicenia „podróży” w odległe czasy i inne światy. Jak zobaczyć to, co niewidzialne? Jak dotknąć to, co niedotykalne? W jaki sposób opowiedzieć historię tym, którzy jej nie słyszą? Jak sprawić, by wizyta w muzeum była atrakcyjną wyprawą w świat historii i wyobraźni dla każdego odbiorcy? Przez ostatnie kilka miesięcy pracownicy Politechniki i Muzeum Wojska próbowali znaleźć odpowiedzi na podobne pytania w ramach projektu „Ścieżki 3Dostępu”.

Wirtualna rzeczywistość ma spory potencjał i wielu ma nadzieję, że może zrewolucjonizować nie tylko branżę rozrywki. To naprawdę działa, co pokazują relacje osób, które miały już okazję pobawić się np. Oculus Rift. Dotychczasowym, podstawowym problemem podobnej klasy urządzeń (i VR w ogóle) były nudności i zawroty głowy. Jednak kiedy dodamy do całej zabawy np. interaktywne rękawice, które przeniosą nasze dłonie do cyfrowego świata, bieżnie czy pojazdy, sytuacja diametralnie się zmienia.

Miejsce spotkań: Wydział Informatyki Politechniki Białostockiej, ul. Wiejska 45A, aula 12B, skrzydło B budynku rektoratu.

Szczegółowe informacje można znaleźć na stronach:
aulapolska.pl/bialystok
www.facebook.com/aulabialystok


  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Listopad 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930