Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Przy okazji problemów z działaniem kilku modeli nawigacji firmy Lark internauci zauważyli, że w ich nawigacjach został użyty chipset MStar zamiast Sirf Star III, który jest wymieniony w specyfikacji urządzenia. Dziennik Internautów dowiedział się, dlaczego wykorzystano inny chipset, a w związku z niedawnymi problemami oraz zamieszaniem producent obiecał użytkownikom przedwakacyjną niespodziankę.

W minionym tygodniu, 14 czerwca 2009 r., Dziennik Internautów informował o awarii kilku popularnych modeli nawigacji firmy Lark. Producent urządzeń wyszedł z sytuacji obronną ręką i kilka godzin później udostępnił aktualizację oprogramowania pozwalającą na prawidłową pracę urządzeń.

Sprawa wyglądała na zakończoną, jednak do redakcji DI napłynęło kilka listów od Czytelników, w których alarmowali oni o użyciu w nawigacjach niewłaściwych chipów. Otóż na pudełkach nawigacji Lark 35.0/35.4/35.5c/35.6/43.0 widnieje informacja o wykorzystaniu układu Sirf Star III. Okazuje się jednak, że w nawigacjach znajdują się chipsety MStar.

Dziennik Internautów skontaktował się z przedstawicielami firmy Lark. Pytaliśmy, jaki układ faktycznie został użyty przy produkcji wyżej wymienionych nawigacji, jeśli nie jest to układ Sirf Star III, dlaczego klienci nie zostali o tym poinformowani, dlaczego Lark użył innego układu przy produkcji nawigacji oraz czy firma zamierza w jakiś sposób zrekompensować klientom zaistniałą sytuację.

Odpowiedzi udzielił Marcin Olbrycht, Prezes Zarządu Lark Polska Sp. z o.o. Marcin Olbrycht stwierdził, że w nawigacjach Lark 35.0/35.4/35.5c/35.6/43.0 pracują chipsety MStar. Jego zdaniem są to układy o wyższej czułości od Sirf Star III. Olbrycht tłumaczy:

Parametr ten skutkuje wyraźnie szybszym lokalizowaniem satelitów przez urządzenie i był kluczowy przy podejmowaniu decyzji o modyfikacji sprzętu, zwłaszcza że pozostałe parametry obu modułów są identyczne (...). Skorzystaliśmy zatem z prawa udoskonalania sprzętu i zastąpiliśmy podzespół pierwotnie stosowany nowym, który w połączeniu z pozostałymi układami urządzenia dawał większą szybkość lokalizacji satelitów.

Zdaniem prezesa nabywcy wspomnianych modeli urządzeń Lark otrzymali produkty "przewyższające wcześniejsze modele z układami Sirf Star III". Marcin Olbrycht tłumaczy, że przez przeoczenie firma zaniedbała stronę informacyjną i nie zmodyfikowała na czas specyfikacji produktów, po czym dodaje:

Wydarzenia ostatnich dni pokazały, że urządzenia i układy bywają zawodne, a ludzie omylni. Najważniejsze dla nas jest jednak to, że nawet pod presją czasu potrafiliśmy nie zawieść naszych użytkowników i szybko przygotować stosowną aktualizację oprogramowania, która przywraca prawidłowe funkcjonowanie nawigacji. Na wniosek naszych użytkowników w ciągu kolejnych kilkunastu godzin przygotowaliśmy alternatywną procedurę aktualizacji oprogramowania, która nie wymaga użycia karty SD (link do aplikacji: www.lark.com.pl/pliki/dopobrania/gpsnf.zip)

W ramach rewanżu za "cierpliwość, zaufanie i słowa zrozumienia" firma Lark ma uruchomić specjalną przedwakacyjną bezpłatną aktualizację map Polski. Informacje dotyczące tej inicjatywy opublikujemy w stosownym czasie na łamach Dziennika Internautów. Jednocześnie informacje dotyczące aktualizacji map mają pojawić się na stronie producenta.

Poniżej prezentujemy parametry MStar w odniesieniu do Sirf Star III, przesłane nam przez firmę Lark:

Czułość = -161 dBm (wyższa niż Sirf)
Częstotliwość = 1.575 GHZ (identycznie)
Precyzja = 10 m, 2D RMS 5 m, 2D RMS (identycznie)
Prędkość = 0.1 m/s (identycznie)
Pobór mocy = 3.3 W ± 5% (identycznie)
Gorący start = < 3 s (Sirf także ok. 3 s)


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: DI24.pl