Klienci zaskoczeni limitami transakcji zbliżeniowych w Alior Banku (sprawy Czytelników)

07-01-2015, 15:26

Nasi Czytelnicy mający konta w Alior Banku zorientowali się, że limit na transakcje zbliżeniowe jest wyższy niż sądzili. Zaobserwowali też problemy z aplikacją mobilną, która nie ułatwia zorientowania się w faktycznej wysokości tych limitów.

Jeszcze przed końcem roku zaczęły do nas docierać sygnały od klientów Alior Banku, którzy byli zaskoczeni limitami na transakcje zbliżeniowe. Te limity mają przecież szczególne znaczenie, bo utracona karta zbliżeniowa może być wykorzystana bez PIN-u przez złodzieja lub nieuczciwego znalazcę.

Jeden z Czytelników tak opisał swoje spostrzeżenia:

...w październiku Alior wprowadził zmiany w Bankowości Internetowej. Wprowadził m.in. funkcję limitów dla kart zbliżeniowych, z tym że... defaultowy limit został przypisany kwocie 50000(w panelu wyświetla się jako "bez limitu"). Nie wiem, czy wszyscy użytkownicy są tego świadomi - ja nie byłem przez miesiąc. Dziwi mnie fakt, że Bank z góry wprowadził tę zmianę i "narzucił" w standardzie taki, a nie inny(50 zł?) limit.

Inny Czytelnik miał ciekawe doświadczenia z aplikacją mobilną.

Zmieniłem kwotę (limitu transakcji zbliżeniowych - red.) w polu "w tym transakcje paypass online" (...) w systemie bankowości online (przez przeglądarkę na komputerze - wersja "pełna"). Teraz tak... loguję się do alior mobile przez telefon komórkowy z systemem android (...) zmieniam tam limit transakcji, np. TYLKO gotówkowych (...) Co się dzieje po tej zmianie? Ano okazuje się, że system SAM zmienił wartość "w tym transakcje paypass online" na "bez limitu", co po wejściu w "Limity transakcji dzienne" pokazuje kwotę 5000 zł - czyli kwotę wyższą niż wartość ustawioną przeze mnie w gotówkowych.

Wychodzi więc na to, że korzystając z aplikacji mobilnej Alior Banku można zmienić limit na transakcje zbliżeniowe, ale... zmieniając całkiem inną wartość (albo limit się nie zmienia, ale aplikacja wyświetla złą wartość). Użytkownik najwyraźniej nie został poinformowany o zmianie limitu na transakcje zbliżeniowe. To wygląda na błąd i dezorientuje klienta co do faktycznej wysokości limitu.

Czytelnik, który zauważył ten problem w aplikacji mobilnej, próbował wyjaśniać sprawę z konsultantami banku. Dowiedział się tyle, że wszystko jest w porządku, bo przecież limit na transakcje zbliżeniowe można sobie zawsze zmienić przez stronę. No, dobrze, ale czy to znaczy, że trzeba tego limitu ciągle pilnować? W tej sytuacji Czytelnik nie miał możliwości zgłoszenia błędu w aplikacji. Mógł co najwyżej skorzystać z adresu e-mail do przesyłania sugestii. Ostatecznie zgłosił błąd jako reklamację.

Wyjaśnienia Alior Banku

Obaj Czytelnicy mieli niemiłe wrażenie, że limit na transakcje zbliżeniowe wymknął im się spod kontroli. Spytaliśmy o tę sprawę Juliana Krzyżanowskiego, rzecznika Alior Banku. Przesłał on do nas następujące wyjaśnienia:

Po wprowadzeniu możliwości zarządzania limitem transakcji zbliżeniowych jego wartość została domyślnie określona jako „bez limitu”, przy czym limit transakcji zbliżeniowych jest ograniczony do wartości dziennego limitu transakcji bezgotówkowych ustawionych na karcie danego Klienta. Klient nie może więc w dalszym ciągu wykonać transakcji zbliżeniowych na wyższą kwotę niż ustalony limit transakcji bezgotówkowych, zyskał natomiast możliwość edycji limitu samych transakcji zbliżeniowych w bankowości internetowej.

W momencie edycji limitu transakcji zbliżeniowych przez klienta z ustawionego na „bez limitu” w okienku wyświetli się podpowiedź, np. kwota 2 000 zł (każda karta ma przypisaną kwotę domyślą). Klient może jednak wybrać i ustawić własny limit na transakcje zbliżeniowe pod warunkiem, że nie będzie on wyższy niż ustawiony limit transakcji bezgotówkowych. Ponadto każda karta ma ustawiony maksymalny limit transakcji zbliżeniowych, jaki może klient ustawić w Systemie Bankowości Internetowej - dla kart debetowych dla klienta indywidualnego wynosi on 25 000 zł.

Pogrubienie zostało dodane przez redakcję DI. Jak widać, po wprowadzeniu zmian rzeczywiście zmienił się limit transakcji zbliżeniowych.

Problemy z aplikacją mobilną to osobny temat, do którego rzecznik Alior Banku również się odniósł. Zapewnił, że działanie aplikacji zastało poddane analizie i trwają prace nad wprowadzeniem poprawek. Co więcej, Alior Bank planuje wprowadzenie możliwości edycji limitów transakcji zbliżeniowych również za pośrednictwem aplikacji mobilnych. 

Więcej o kartach zbliżeniowych w DI


  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Styczeń 2020»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031