Czy biuro rachunkowe może wysłać w imieniu innej firmy deklaracje dla ZUS korzystając z własnego certyfikat kwalifikowanego? Odpowiedź m.in. na to pytanie uzyskało od ZUS-u stowarzyszenie PEMI.
reklama
W związku z wieloma wątpliwościami dotyczącymi podpisu elektronicznego dla "płatnika" stowarzyszenie PEMI postanowiło przesłać najczęściej zadawane pytania do ZUS.
Pierwsze pytanie dotyczyło tego, czy jeżeli ktoś pobierze z ZUS-u certyfikat niekwalifikowany, np. 10 lipca 2008, to czy będzie mógł z niego korzystać po 21 lipca 2008. ZUS odpowiedział, że nie.
Od 21 lipca w procesie przyjmowania od płatników dokumentów ubezpieczeniowych w postaci elektronicznej ZUS powinien obsługiwać wyłącznie podpisy złożone przy użyciu certyfikatów kwalifikowanych. Ewentualna zmiana (przesunięcie) terminu obsługi podpisów "niekwalifikowanych" wymagałaby zmiany ustawy.
Nie oznacza to jednak, że podpis kwalifikowany jest bezwzglęnie potrzebny. Stowarzyszenie PEMI spytało również o to, czy pracownik biura rachunkowego posiadający certyfikat kwalifikowany może wysłać do ZUS, w imieniu innych firm, deklaracje. W tym przypadku ZUS odpowiedział "tak".
Jak wyjaśnili przedstawiciele Zakładu, w podpisie elektronicznym istotna jest możliwość identyfikacji osoby podpisującej oraz niezaprzeczalność podpisu. Na tej podstawie wszelkie przekroczenia uprawnień mogą być dochodzone przez płatnika na drodze prawnej z pominięciem ZUS. Jedna osoba może więc przekazywać dokumenty w imieniu wielu firm, przy użyciu swojego certyfikatu kwalifikowanego.
Odpowiedzi ZUS w pełnym brzmieniu dostępne są na stronie PEMI.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*