Badania marketingowe to chleb powszedni agencji badawczych, z tego też powodu pragniemy zaprezentować najciekawsze wskaźniki stosowane przez firmy zajmujące się badaniem rynku - dowiedz się czym są share of mind, share of shelf, share of voice oraz share of vallet.
reklama
Badania marketingowe to chleb powszedni agencji badawczych, z tego też powodu pragniemy zaprezentować najciekawsze wskaźniki stosowane przez firmy zajmujące się badaniem rynku.
Rodzina mierników marketingowych jest bardzo rozległa, pragniemy jednak przedstawić 4 podstawowe: share of mind, share of shelf, share of voice i share of wallet.
Share of mind
Pierwszy z wymienionych służy oszacowaniu udziału danej marki w świadomości konsumentów. Uzyskuje się go w trakcie lub tuż po zakończeniu kampanii reklamowej poprzez poproszenie respondentów o spontaniczne wymienienie kilku marek z wybranej kategorii usług czy produktów. Pytanie to może być także wspierane przygotowaną w postaci kafeterii listą marek. Wskaźnik udziału marki w świadomości ma postać odsetka wskazań na badaną markę – im wyższy tym lepiej rozpoznawany produkt lub usługa.
Share of shelf
Kolejny wskaźnik określa stosunek liczby produktów badanej marki do liczby innych produktów tej samej kategorii zamieszczanych na półkach we wszelkiego rodzaju punktach sprzedaży (do badania powinna zostać dobrana reprezentatywna próba sklepów na danym obszarze). Obliczony ma postać procentową – pokazuje udział produktów danej marki i jest wykorzystywany w badaniach, których celem jest określenie najefektywniejszego wykorzystania powierzchni sklepowej oraz ocena najlepszych możliwości ekspozycyjnych produktów, tak aby przyciągnęły uwagę klienta.
Share of voice
Z kolei share of voice najczęściej określa udział ilościowy reklam (liczba emisji) danej marki w ogólnej liczbie reklam wszystkich marek tej samej kategorii, które zostały wyemitowane w określonym przez badacza czasie. W drugim wariancie może określać także procentowy udział wydatków przeznaczonych na reklamę danej marki w stosunku do ogółu wydatków przeznaczonych na reklamę wszystkich marek z tej samej kategorii produktów czy usług.
Share of wallet
Ostatni z wymienionych – share of wallet – wiąże się z wydatkami konsumentów. Określa stosunek wydatków przeznaczonych na zakup produktu wybranej marki w stosunku do ogółu wydatków ponoszonych na produkty tej samej kategorii.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|