VoIP: jakość rozmów coraz gorsza
Telefonia internetowa zawsze wypadała gorzej od telefonii tradycyjnej w badaniach dotyczących jakości. Jakby tego było mało, jakość VoIP nie zbliża się z czasem do jakości telefonu, ale... ciągle spada - wynika z raportu firmy Brix Networks.
reklama
Firma Brix Networks opublikowała swój raport dotyczący jakości VoIP, sporządzony na podstawie danych uzyskanych ze strony TestYourVoip.com. Serwis ten jest prowadzony przez Brix Networks od dwóch lat i pozwala na ocenę jakości rozmów prowadzonych przez internet.
Z raportu wynika, że jakość rozmów telefonicznych spadła o 5% w ciągu ostatnich 18 miesięcy. Około 20% z blisko miliona rozmów testowanych przez TestYourVoip.com posiadało jakość "nie do przyjęcia". Dla porównania dodajmy, że w zeszłym roku zaledwie 15% połączeń miało taką niedopuszczalną jakość.
Eksperci z Brix Networks tłumaczą, że na rynku telefonii internetowej obserwujemy ciągły, szybki wzrost. Wzrasta również ilość usług wideo, które - podobnie jak rozmowy głosowe - nie lubią opóźnień w przekazie. Coraz więcej osób pobiera z sieci muzykę i słucha internetowego radia. Mówiąc krótko - znacznie zwiększyła się liczba usług, które walczą miedzy sobą o zasoby Sieci.
W tym momencie powraca problem tworzenia "internetowych autostrad", które pozwalałyby na płynny przesył tych informacji, które są wrażliwe na opóźnienia (dźwięk, wideo). Firmy świadczące usługi VoIP nadal jednak opowiadają się za zachowaniem neutralności internetu, gdyż boją się wysokich i nieuzasadnionych opłat z tytułu użytkowania takiej "autostrady".