UKE wyjaśnia zasady działania usługi pre-paid
Użytkownicy telefonów na kartę wiedzą, iż po pewnym czasie od doładowania karta SIM staje się nieaktywna, a zgromadzone na koncie pieniądze przepadają. Niektórzy konsumenci mieli wątpliwości co do tego, czy takie warunki umowy są zgodne z prawem, więc Prezes UKE postanowił wyjaśnić tę kwestię.
Prezes UKE wyjaśniając kwestię zapisów regulaminów świadczenia usług przedpłaconych (pre-paid) wskazał zarówno na stan prawny tych zapisów, jak i na charakterystykę usługi pre-paid.
Prawo telekomunikacyjne nie reguluje kwestii dotyczących usługi pre-paid w zakresie terminów ważności kart. Prezes UKE podaje też, że kwestie te nie zostały uregulowane w przepisach szczególnych wydanych na podstawie tej ustawy. Kodeks cywilny reguluje te kwestie na zasadach ogólnych (jako forma przepisów lex generalis). Pozostają więc regulaminy oraz cenniki świadczenia usług i to one określają szczegółowe zasady dotyczące świadczenia usług przedpłaconych.
Pozostaje jeszcze pytanie: dlaczego doładowanie konta musi mieć termin ważności? Prezes UKE zaznaczył tutaj, że operator świadczący usługi w systemie pre-paid ponosi koszty związane z funkcjonowaniem karty SIM w sieci, także po zakończeniu okresu aktywności karty.
Kiedy mija termin ważności karty operator jeszcze przez pewien czas obsługuje połączenia "przychodzące". Oznacza to konieczność utrzymywania konta użytkownika w systemach informatycznych oraz elementach sieciowych, a operator przez cały czas musi utrzymywać kartę SIM w systemach swojej sieci. Poza tym operator pozostaje w gotowości do wznowienia świadczenia usług telekomunikacyjnych w pełnym zakresie, a to również wymaga przechowania określonych danych i zarezerwowania numeru użytkownika.
Prezes UKE przypomina, że rozpoczęcie korzystania z usług operatora jest równoznaczne ze zgodzeniem się na warunki postawione w regulaminie oraz w cenniku. Zgodnie z zasadą obowiązującą w polskim systemie prawnym nie można powoływać się na nieznajomość przepisów prawnych.
Na uwagę zasługuje też fakt, że zapisy regulaminów wszystkich operatorów telefonii ruchomej świadczących usługi przedpłacone zawierają wyraźnie określone zasady dotyczące czasu w jakim konto użytkownika pozostaje aktywne. Sprawa wygląda podobnie u operatorów działających na terenie innych krajów Europy.
W komunikacie na stronach UKE znajdziemy również porównanie zapisów regulaminów operatorów w zakresie okresu ważności konta.