Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Studio Liverpool, wcześniej znane jako Psygnosis, zakończyło działalność

24-08-2012, 17:32

Gdy powiem "Psygnosis", raczej nikt nie będzie wiedział, o co chodzi. Nieco więcej osób zorientuje się, gdy usłyszy "Studio Liverpool". Obie te nazwy należą do jednej firmy, która od prawie 30 lat współtworzyła rynek gier komputerowych i która kilka dni temu została zamknięta.

robot sprzątający

reklama


Firma Psygnosis została założona w 1984 roku w Wielkiej Brytanii, w okresie kształtowania się rynku gier komputerowych. Z tego okresu pochodzą firmy, które wydawały gry dla kolejnych generacji komputerów domowych, począwszy od urządzeń ośmiobitowych. Wystarczy wymienić MicroProse (1982), Electronic Arts (1982), Infogrames (1983) czy Ocean Software (1984). Wszystkie odegrały ważną rolę w historii rozwoju elektronicznej rozrywki. Niestety, zdecydowana większość z nich już nie istnieje.

Psygnosis odpowiada za produkcję lub wydanie takich hitów, jak Barbarian (1987), Shadow of the Beast (1989) czy Lemmings (1991). W latach 80. i wczesnych 90., gdy nie było jeszcze jednej dominującej platformy do gier, firma wydawała swoje produkty w wersji dla wielu komputerów: ZX Spectrum, Amstrad CPC, Commodore 64, Amiga, Atari ST, Nintendo, Sega, PC.

Logo Psygnosis z charakterystyczną sową jest jednocześnie pierwszą planszą, wyświetlaną po uruchomieniu każdej gry

Logo Psygnosis z charakterystyczną sową jest jednocześnie
pierwszą planszą, wyświetlaną po uruchomieniu każdej gry

Gry Psygnosis słynęły nie tylko z dużej grywalności, ale i wysokiej jakości wykonania, głównie graficznego. Na początku swojej działalności firma zatrudniała na etacie czterech artystów-grafików, podczas gdy prace programistyczne były najczęściej wykonywane na zewnątrz, na zasadzie freelancingu. Od strony graficznej świetnym przykładem jest gra Shadow of the Beast, która jako jedna z pierwszych wykorzystywała kolorowe, płynnie przewijane tło, składające się z kilku planów. O tym, że walory estetyczne były ważne dla firmy, świadczy także poziom poligrafii, który znacznie podniósł branżową poprzeczkę. Gry wydawane były w dużych, kartonowych pudełkach, z profesjonalnie ilustrowanymi okładkami w stylu fantasy.

W 1993 roku Psygnosis zostało przejęte przez firmę Sony, która przygotowywała się do wydania pierwszej konsoli Playstation i potrzebowała wsparcia na rynku europejskim. Od tego momentu Psygnosis pracowało głównie nad tworzeniem gier dla tej platformy. W 1995 roku, gdy pierwsze konsole Sony trafiły do sklepów, Psygnosis wydało grę Wipout. Była to futurystyczna, trójwymiarowa gra wyścigowa i jednocześnie pierwsza gra stworzona dla Playstation przez firmę nie pochodzącą z Japonii. W roku 1999 firma Psygnosis została całkowicie wchłonięta przez Sony i przemianowana na SCE Studio Liverpool.

Osoby, które rozpoczęły przygodę z grami komputerowymi w późniejszym okresie, mogą nie kojarzyć nazw Psygnosis i Studio Liverpool. Na pewno jednak znają serię książek o Świecie Dysku Terry’ego Pratchetta czy film Toy Story wytwórni Pixar, z którymi firma jest w pewien sposób powiązana. W 1995 roku Psygnosis wydało grę Discworld, przygodówkę typu point&click z czarodziejem Rincewindem w roli głównej, będącą pierwszą komputerową adaptacją fabuły książek Pratchetta. W 1996 roku Psygnosis zajęło się wydaniem gry zręcznościowej Toy Story, opartej na fabule filmu animowanego, który premierę miał rok wcześniej. Gra została wydana dla platformy PC, SNES (Nintendo) i Mega Drive (Sega).

SCE Studio Liverpool, wcześniej znane jako Psygnosis, zakończyło swoją działalność w 22 sierpnia 2012 roku decyzją firmy Sony. Zamyka to pewien rozdział w historii gier komputerowych. Patrząc z perspektywy czasu, można powiedzieć, że firma Psygnosis popełniła błąd, dołączając do Sony. Odegrała, co prawda, ważną rolę w rozwoju platformy Playstation, ale przestała być niezależnym producentem i wydawcą gier, który sam decyduje o swoim losie. Zamknięcie Psygnosis dopełnia historię brytyjskich producentów gier komputerowych, którzy po okresie dominacji z lat 80. i 90. zostali masowo wykupieni przez japońskie i amerykańskie studia.

Sławomir Wilk


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: DI24.pl