Sprzęt coraz bardziej niezawodny
Notebooki i komputery biurkowe psują się coraz rzadziej - uważają analitycy firmy Gartner Inc. Taki stan rzeczy eksperci przypisują większej dbałości producentów o wykończenie.
Analitycy Gartnera postanowili sprawdzić jak wiele komputerów psuło się po pierwszym roku użytkowania. Za "popsucie się" przyjęto sytuację, gdy jakaś część komputera wymagała wymiany. Nieważne jak droga i istotna dla jego działania była to część.
Badania bazowały na danych firm zajmujących się naprawą komputerów. Producenci sprzętu z przyczyn oczywistych nie chcą udostępniać podobnych danych.
Jeśli chodzi o komputery przenośne, to okazuje się, że co piąty laptop wyprodukowany w latach 2003-2004 sprawiał problemy. Jeśli jednak przyjrzymy się urządzeniom wyprodukowanym w latach 2005-2006, to już tylko 15% wymagało napraw.
Wśród komputerów stacjonarnych zawodność jest niższa i dodatkowo spadła z 7% do 5%.
Najczęściej zgłaszane problemy to awarie płyty głównej i twardego dysku, które w notebookach zastąpiły będące dotychczas na pierwszym miejscu problemy z ekranem. Zdaniem analityków jest to związane z coraz większą liczbą komponentów wmontowanych w płytę główną i z coraz większą dbałością firm o elementy, które mogą chronić ekran przed uszkodzeniami mechanicznymi.
Eksperci sądzą również, że producenci zrozumieli, iż położenie nacisku na kontrole jakości jest korzystne. Unika się w ten sposób ponoszenia kosztów związanych z naprawami w ramach gwarancji.