Sprzedaż LCD ruszy z kopyta
Ten rok będzie dobry przede wszystkim dla tych, którzy planują zakup paneli LCD. Ceny będą spadać, a liczba sprzedanych jednostek gwałtownie wzrośnie - przewidywał David Steel, wiceprezes Samsung Electronics, na targach CES.
reklama
W bieżącym roku może zostać sprzedanych nawet 30 milionów dużych telewizorów LCD - uważa Steele, wiceprezes firmy, która posiada 10% udziałów w rynku paneli LCD. Dla porównania w roku 2005 sprzedano ich 19 milionów.
Na zachodzie konsumenci najczęściej kupowali telewizory LCD o przekątnej ekranu 27-29 cali. W tym roku można się spodziewać zwiększonego zainteresowania panelami w wielkościach 32-40 cali. To sprawi, że wzrośnie konkurencja pomiędzy LCD a ekranami PDP (plazmowymi).
Spadające ceny i zwiększona produkcja to przede wszystkim zasługa nowej technologii wytwarzania szklanych arkuszy, określana jako 7-1. Dzięki tej technologii straty na materiale w trakcie produkcji dużych ekranów są mniejsze.
W styczniu Samsung wprowadził linie produkcyjne jeszcze nowszej generacji - 7-2. Właśnie dzięki szybkiej ewolucji rozwiązań produkcyjnych cena dużych paneli LCD mogła spaść w ciągu dwóch lat o ok. 4000 USD i będzie spadać dalej.
Z przewidywaniami Steela zgadza się firma iSuppli, której analitycy przewidują 54% rocznego wzrostu w ilości sprzedawanych paneli LCD w latach 2004-2009. Dzięki temu w roku 2009 można się spodziewać 76,7 mln sprzedanych urządzeń tego typu. W roku bieżącym iSuppli przewiduje sprzedaż 31,4 mln urządzeń.