Internet to źródło rozrywki, pracy, ale także pomocy. Potwierdzeniem tego mogą być działające od lat serwisy, takie jak ZlotaRybka - łączący potrzebujących z udzielającymi pomocy, AkcjaSOS z ogłoszeniami o zaginionych. Kilka miesięcy temu uruchomiono kolejny - SiePomaga.pl, bazujący na społeczności internautów, którzy chcą dzielić się pieniędzmi z potrzebującymi. O tym, jak działa i jakie ma cele, opowiedział Dziennikowi Internautów Patryk Urban, założyciel SiePomaga.pl.
reklama
SiePomaga.pl ma charakter serwisu społecznościowego. Łączy w jednym miejscu sprawdzone organizacje pozarządowe, powołane do niesienia pomocy, z ludźmi, którzy chcą wspierać ich działalność. Organizacja pozarządowa może poprzez serwis zbierać pieniądze na konkretne cele. Użytkownicy serwisu (także niezarejestrowani), zwani Pomagaczami, mogą przekazywać datki pieniężne na te cele.
Dziennik Internautów: Jaki cel chcecie osiągnąć wspólnie, jako zespół SiePomaga.pl?
Patryk Urban, SiePomaga: Chcemy, aby w Polsce powstała wielka armia internetowych Pomagaczy zgromadzona wokół SiePomaga.pl. Ludzie od zawsze wzajemnie sobie pomagają. My dostarczamy narzędzia, które każdemu z dostępem do internetu umożliwiają szybkie, skuteczne i wiarygodne pomaganie potrzebującym.
DI: Co skłoniło Was do uruchomienia takiego serwisu?
PU: Pomysł narodził się na początku 2008 roku. Pisałem pracę magisterską o social lending, potem był szum w Polsce wokół finansowania in vitro. Wpadłem wtedy na pomysł , że można robić zbiórki w internecie na szczytne cele. Uwielbiam pomagać, więc bardzo mocno zapaliłem się do projektu. Wcześniej próbowałem uruchomić dwa inne serwisy, ale dopiero teraz motywacja okazała się wystarczająco silna. Nie tylko ja się mocno zapaliłem. Pamiętam, że gdy poszedłem do Netguru i zaproponowałem im napisanie takiego serwisu, to na odpowiedź czekałem "aż" całą minutę ;-)
DI: Na jakich serwisach się wzorowaliście?
PU: Początkowo myśleliśmy, że jesteśmy pierwsi na świecie. Gdy jednak rozpoczęliśmy badanie rynku, szybko okazało się, że w Wielkiej Brytanii taka platforma pomagania (JustGiving.com) istnieje od dawna. Większość rzeczy jest wymyślona przez nasz zespół. Na JustGiving zobaczyliśmy, że z powodzeniem funkcjonują zbiórki organizowane przez internautów na rzecz organizacji pozarządowych, ostatnio wdrożyliśmy podobną funkcjonalność u siebie.
DI: Kto i za co utrzymuje obecnie Wasz serwis?
PU: W tej chwili założyciele utrzymują serwis, a szczególnie Adam Sobczak, przedsiębiorca z Olsztyna.
DI: Która ze zbiórek była najbardziej udana?
PU: Serwis funkcjonuje dopiero od połowy kwietnia, a już Pomagacze zrobili dużo dobrego. Jestem szczególnie pod wrażeniem zbiórki Wyjazd nad morze. Dwóch ciężko chorych chłopców marzyło o zobaczeniu polskiego morza. Zbiórkę przez SiePomaga zorganizowała dla nich Fundacja Dziecięca Fantazja. Niezbędne 4 000 złotych zostało zebrane w 8 dni. Wycieczka już się odbyła, a fundacja wzorowo przedstawiła Pomagaczom relację i raport.
DI: Na jakiej podstawie zbieracie pieniądze? Jesteście stowarzyszeniem?
PU: No właśnie, to nie my zbieramy pieniądze. Serwis kojarzy w jednym miejscu sprawdzone organizacje pozarządowe z ludźmi, którzy chcą wspierać innych. Każdy cel jest sprawdzony i wystawiony przez organizację pozarządową. To organizacja prowadzi zbiórkę. Wpłaty przekazywane są bezpośrednio do organizacji, bez naszego pośrednictwa finansowego. To systemy płatności internetowych przekazują wpłaty do organizacji. My dostarczamy miejsce oraz narzędzia, które ułatwiają pomaganie. Nie pobieramy przy tym żadnych opłat ani od organizacji pozarządowych, ani od pomagających. Systemy płatności też w żaden sposób nie są z nami związane, podpisują umowę z każdą organizacją.
DI: Czy w ramach serwisu możecie prowadzić działalność gospodarczą?
PU: W zasadzie to prowadzenie serwisu jest naszą działalnością gospodarczą. Domyślam się, że wiele osób powie, jak można zarabiać na pomaganiu? Dan Pallotta, autor książki ''Uncharitable'', kiedyś powiedział, że jest społeczne przyzwolenie na zarabianie np. na produkcji gier wideo pełnych przemocy dla dzieci, ale jeśli chcesz zarabiać na pomaganiu to już jest podejrzane. Utrzymanie serwisu wymaga coraz większych kosztów, a więc musieliśmy wymyślić sposób, jak może na siebie zarabiać. Chcemy, aby serwis w formie sponsoringu utrzymywały firmy. W zamian dana marka będzie kojarzona z rosnącą społecznością internetowych filantropów. Marka stanie się jednym z członków tej wspaniałej społeczności. Szukamy od 6 do 8 sponsorów - po jednym z branży.
DI: Czy myśleliście, żeby połączyć swoją działalność np. z WOŚP-em? Wtedy zbiórka pieniędzy mogłaby być efektywniejsza.
PU: Wielka Orkiestra już się przyłączyła i jest najbardziej popieraną przez Pomagaczy organizacją. Czekamy teraz na podłączenie przez WOŚP systemu płatności. Jak już wspominałem, od kilku dni na serwisie jest nowa funkcja pozwalająca każdemu internaucie na zorganizowanie swojej zbiórki na rzecz jakiegoś celu lub organizacji. Szczególnie przydatne, gdy robisz urodziny i zapraszasz znajomych. Na zaproszeniu piszesz, wpadnijcie tym razem bez prezentów, wesprzyjcie lepiej moją zbiórkę na rzecz np. WOŚP i wklejasz link swojej strony: www.SiePomaga.pl/urodzinyDaniela_24.
DI: Czy Waszym zdaniem obecne rządowe i pozarządowe instytucje i stowarzyszenia pomocowe spełniają swoją rolę?
PU: Jest dobrze, a będzie coraz lepiej. Coraz częściej ludzie ufają sobie wzajemnie, a to prowadzi często do owocnej współpracy. Wszędzie zdarzają się czarne charaktery, o których media najgłośniej donoszą. To jednak margines. Musimy się wszyscy starać, aby był jak najwęższy.
DI: Jakie są plany dalszego rozwoju serwisu?
PU: W najbliższym czasie chcemy bardziej uwidocznić zbiórki Pomagaczy w serwisie oraz skupić się na tym, aby jak najlepiej informować o efektach pomocy. Szukamy też sponsorów biznesowych i partnerów medialnych.
DI: W takim razie życzymy dalszych sukcesów i dziękujemy za wywiad.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|