Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Jak pokazują statystki za kwartał I 2018 roku sprzedaż mieszkań wciąż utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. Rekordowy wynik za 2017 rok tylko napędził inwestorów. Mnogość ofert dostępnych na rynku sprawia, że łatwiej znaleźć nam cztery kąty, które będą pasowały do naszych potrzeb. Jednak w dalszym ciągu jest to zakup, który przynosi wiele dylematów i wiąże się z koniecznością załatwienia formalności, szczególnie przy zakupie mieszkania na kredyt. Niejednego kupującego to zraża i przyprawia o zawrót głowy. Razem z Martyną Ojczyk z Obido Finanse podpowiadamy jak się przygotować do procesu kredytowego aby przejść go bez większego stresu.

"Klienci, którzy do nas trafiają zawsze zadają mnóstwo pytań dotyczących upatrzonych inwestycji. Interesują ich informacje nie tylko związane z samym mieszkaniem ale przede wszystkim z procesem zakupowym. Jakie dokumenty są potrzebne? Czy pojawią się dodatkowe koszty? Jeśli tak, to kiedy i jakie? Takich pytań dostajemy bardzo dużo od naszych Klientów." - mówi Karolina Magoń, specjalista z działu obsługi klienta obido.pl.

Martyna Ojczyk, specjalista ds. produktów hipotecznych z Obido Finanse zapewnia, że to tylko strach, który ma wielkie oczy. “Zakup mieszkania często wiąże się z dodatkowymi kosztami, ale też z dużą ilością formalności. Na całe szczęście nie jest to problem, z którym nie można sobie poradzić. Zanim podejmiemy decyzję na jaki rodzaj kredytu i w jakim banku się zdecydujemy go wziąć, warto spotkać się z doradcą kredytowym, który szczegółowo omówi wszystkie dodatkowe koszty i zwróci uwagę na wszystkie formalności jakie trzeba wypełnić w tym zakresie.”

W kilku prostych punktach Martyna przybliża na jakie ewentualne koszty oraz formalności musimy się przygotować przystępując do procesu kredytowego:

  1. Wycena nieruchomości - bank musi oszacować rynkową wartość nieruchomości, aby móc wyznaczyć wskaźnik LTV-jest to stosunek kwoty kredytu do wartości rynkowej nieruchomości.  Część banków pobiera tę opłatę na etapie wnioskowania o kredyt i jest ona bezzwrotna, inne dopiero w momencie podpisania przez klienta umowy kredytowej.Jeżeli klient nie zdecyduje się na ofertę tego banku, to jej nie płaci. Sama analiza i wydanie decyzji odbywa się bezkosztowo.

  2. Prowizja za udzielenie kredytu - w zależności od oferty banku może być ona skredytowana.Wówczas klient płaci większą ratę kredytową. Istnieje też opcja, która pozwala klientowi zapłacić ją z własnych środków.

  3. Ubezpieczenia na życie/ na wypadek utraty pracy / pobytu w szpitalu / inwalidztwa - banki w swoich ofertach posiadają możliwość wykupienia takich ubezpieczeń. Niektóre z nich są na cały okres kredytowania inne na 3, 4, 5 pierwszych lat kredytowania, później polisa wygasa i klient może ją wydłużyć na kolejny okres, ale zwykle nie jest do tego obligowany. Takie polisy są zwykle kosztem jaki klient ponosi comiesięcznie do raty kredytowej, ale są i takie które należy opłacić z góry za wymagany przez bank okres ubezpieczenia.

  4. Zapłata transz - forma  zapłaty środków do dewelopera  - zgodnie z harmonogramem i wysokością transz zawartych w umowie deweloperskie/przedwstępnej jaką zawarł klient z deweloperem, każdorazowa wypłata środków na rachunek dewelopera z kredytu wiąże się ze zleceniem przez Bank kontroli budowanej inwestycji, bank weryfikuje czy postęp prac jest zgodny z harmonogramem prac jaki zawarł deweloper w prospekcie informacyjnym. Klient ponosi ten koszt już z własnych środków.

  5. Oprocentowanie kredytu- koszt jaki wpływa na comiesięczna ratę kredytową i koszt odsetek jakie zapłacimy do banku za cały okres kredytowania. Składa się ono z marży-jej wysokość uzależniona jest od aktualnej oferty banku i WIBORU- stawki referencyjnej, który może być WIBOR3M-3-miesięczny lub WIBOR6M- 6-miesięczny, są to najczęściej spotykane wartości. Suma obu wartości marży i WIBOR-u daje nam oprocentowanie kredytu hipotecznego.

  6. Ubezpieczenie od ognia i innych zdarzeń losowych - musimy pamiętać, że nieruchomość, która jest skredytowana należy ubezpieczyć. Takie ubezpieczenie jest drugim po wpisie hipoteki zabezpieczeniem kredytu hipotecznego dla banku. Polisę można wykupić bezpośrednio w banku lub dostarczyć do banku zakupioną na rynku, ważne by sprawdzić czy Towarzystwo Ubezpieczeniowe akceptowane jest przez bank, w którym mamy kredyt.

  7. Dodatkowe koszty przy wcześniejszej spłacie kredytu -część banków pobiera w pierwszych trzech latach opłatę za nadpłatę lub wcześniejsza całkowitą spłatę kredytu, są to zwykle koszty rzędu kilku procent od kwoty nadpłacanej lub kwoty całkowitej spłaty, ale są i takie banki, które tej opłaty nie mają.

Przygotowane i przedstawione przez Martynę Ojczyk punkty pokazują, że proces kredytowy wcale nie musi być taki ciężki i związany z wieloma trudnościami jak nam się wydaje. Pełną pomoc w procesie kredytowym można otrzymać właśnie u doradcy kredytowego. “Staramy się aby Klienci, którzy do nas trafiają wychodzili z kompletem informacji. Krok po kroku przeprowadzamy ich po tym procesie, ściągając z nich np. ciężar kompletowania wszystkich potrzebnych dokumentów. Klienci mogą liczyć na naszą pomoc na każdym etapie procesu kredytowego.” - dodaje Martyna Ojczyk z Obido Finanse.

Nawet jeśli nie zdecydujemy się na całkowitą współpracę z doradcą kredytowym warto zapoznać się powyższymi punktami aby na rozmowę do banku przyjść już w pełni przygotowanym. Pomoże nam to w szybszym załatwieniu sprawy i na pewno zaoszczędzi niepotrzebnych nerwów.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:

fot. Freepik



fot. Freepik










fot. Freepik


Tematy pokrewne:  

tag komunikat firmy