Już teraz wiele aktów urodzenia, małżeństwa i zgonu rejestruje się w systemie informatycznym. Od przyszłego miesiąca nie będzie wyboru. Kończy się okres przejściowy, w którym możliwe było korzystanie z systemu papierowego.
reklama
Czytelnicy Dziennika Internautów z pewnością pamiętają, że z początkiem marca w Polsce ruszył System Rejestrów Państwowych. Dzięki niemu urzędnicy uzyskali dostęp do wszystkich informacji zgromadzonych w kluczowych rejestrach państwowych, co z kolei umożliwiło obywatelom załatwianie spraw w różnych urzędach, a nie np. tylko w urzędzie gminy, gdzie jest się zameldowanym. To była bardzo ważna zmiana, która oczywiście nie została wdrożona bezboleśnie.
Tego samego dnia weszła w życie nowelizacja Prawa o aktach stanu cywilnego. Wprowadziła ona elektroniczny sposób prowadzenia rejestracji aktów stanu cywilnego, dzięki czemu można było iść do dowolnego urzędu i poprosić o odpis aktu. Jeśli nasz akt jeszcze nie znajdował się w systemie, trzeba było poczekać na odpis kilka dni.
Aby ułatwić gminom dostosowanie się do nowych warunków, wprowadzono 6-miesięczny okres przejściowy. W tym czasie urzędy stanu cywilnego mogły alternatywne stosować stary "tradycyjny" system papierowy. Zależało to od decyzji kierownika urzędu stanu cywilnego.
Okres przejściowy skończy się 31 sierpnia.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych poinformowało, że zdecydowana większość z 2,5 tys. gmin w Polsce rozpoczęła od razu pracę w nowym systemie. W okresie od 1 marca do 27 lipca br. na 2999 urzędów stanu cywilnego tylko 19 nie zapisało żadnej zmiany w Bazie Usług Stanu Cywilnego (BUSC) SRP.
- Ministerstwo wystąpiło do urzędów wojewódzkich z prośbą o informacje o przyczynach niepodjęcia pracy w nowym systemie przez te urzędy stanu cywilnego. Urzędy, które nie zarejestrowały jeszcze żadnej zmiany w BUSC, to zwykle małe gminy, w których jedna osoba wykonuje czynności z zakresu rejestracji aktów stanu cywilnego, ewidencji ludności i dowodów osobistych (...) Urzędy stanu cywilnego, w których pojawiają się utrudnienia związane z przejściem na nowy system, mogą skorzystać z pomocy zespołu złożonego z pracowników Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Centralnego Ośrodka Informatyki. Specjalnie utworzona grupa, wspiera i będzie wspierać w terenie gminy, które zgłoszą ewentualne kłopoty - czytamy w komunikacie wydanym przez MSW.
Według danych MSW od 1 marca br. w nowym Systemie Rejestrów Państwowych zarejestrowano ponad 603 tys. aktów urodzenia, 299 tys. aktów małżeństwa oraz ponad 191 tys. aktów zgonu.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|