Przepis na zarabianie w sieci przez muzyków i nie tylko

16-07-2009, 11:48

Trent Reznor z zespołu Nine Inch Nails podaje na forum zespołu sposób na odniesienie sukcesu w branży muzycznej w internecie.

Przede wszystkim należy zapomnieć o tym, że na sprzedaży płyt można zarobić prawdziwe pieniądze. Album należy nagrać jak najlepiej i możliwie tanio, a następnie rozdać go za darmo w internecie. Według Reznora należy dotrzeć do maksymalnej liczby odbiorców właśnie przez darmowe albumy w sieci.

W zamian za możliwość ściągnięcia płyty powinno się zbierać adresy mailowe potencjalnych fanów, którzy jeśli spodoba im się nagranie, będą chętni wydać pieniądze na inne rzeczy związane z zespołem. Artysta wymienia tutaj limitowane edycje płyt, plakaty, koszulki, przypinki, cokolwiek samemu chciałoby się mieć od swojego ulubionego zespołu. Można również udostępnić do kupienia za grosze płytę w jakości nieskompresowanego audio cd.

Serwis TechDirt uprościł i przełożył rozumowanie Reznora na język biznesu w świecie nowych technologii. Sytuację przez niego opisaną przedstawia za pomocą prostego równania:

Kontakt z fanami + Powód do zakupu = Model biznesowy

W świecie IT pierwszy ze składników - Kontakt z fanami - to udostępnianie software'u czy muzyki na bazie darmowych licencji i dotarcie do jak największej liczby użytkowników. Możliwość udostępniania oprogramowania między nimi to klucz do sukcesu, gdyż nie ma silniejszej reklamy niż samonapędzający się klienci.

Powód do zakupu to natomiast wersja dla przedsiębiorstw. W tym przypadku chodzi o wersje usług lub produktów, które oferują więcej niż darmowe odpowiedniki - lepsza jakość w przypadku nieskompresowanej płyty do ściągnięcia za grosze bądź większa funkcjonalność oprogramowania w przypadku strefy IT.

Najważniejszy w osiągnięciu sukcesu jest powód do kupienia naszego produktu. Rozdajemy za darmo, zyskując bazę fanów/klientów, zarabiamy na rzeczach mniej lub bardziej powiązanych z udostępnionym produktem.


Źródło: Techdirt.com
Przepisy na coś słodkiego z kremem Nutella
  
znajdź w serwisie

RSS  
RSS  

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy