Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Karty zbliżeniowe muszą być opcjonalne. Zmiana prawa niewykluczona

07-10-2013, 14:00

Klient powinien mieć możliwość wyłączenia funkcji zbliżeniowej w karcie, a odpowiedzialność klienta za transakcje nieautoryzowane powinna być mniejsza - uznała Rada ds. Systemu Płatniczego przy NBP, która nie wyklucza nawet działań legislacyjnych w tym kierunku.

robot sprzątający

reklama


W lutym tego roku media dość dużo mówiły o wadach kart zbliżeniowych, które teoretycznie powinny pozwalać na drobne zakupy bez potrzeby wstukiwania PIN-u, a praktycznie umożliwiały całkowite wyczyszczenie konta przez osobę niepowołaną. Oczywiście teoretycznie nie trzeba używać karty zbliżeniowej, w praktyce jednak banki wiele zrobiły, by wcisnąć je ludziom.

W czerwcu tego roku sprawą zajęła się Rada ds. Systemu Płatniczego. Jest to organ doradczy przy Zarządzie Narodowego Banku Polskiego. Rada utworzyła wówczas grupę roboczą ds. przygotowania projektu rekomendacji w zakresie zagadnień związanych z bezpieczeństwem kart zbliżeniowych.

Efekty pracy tej grupy zostały przedstawione w ubiegłym tygodniu. Rada wydała rekomendacje, do których banki powinny się dostosować. Jeśli tego nie zrobią, rada "rozważy potrzebę podjęcia dalszych działań, w tym także legislacyjnych".

Ograniczyć przymus i odpowiedzialność klienta

Pod tym tekstem znajdziecie kopię dokumentu wydanego przez radę, natomiast my wymienimy najważniejsze propozycje. Rada proponuje, by:

  • zarówno wydawca karty, jak i klient miał możliwość zarządzania funkcją zbliżeniową poprzez jej wyłączenie/włączenie.
  • Jeśli powyższe nie będzie technicznie możliwe, klient powinien mieć możliwość uzyskania karty bez funkcji zbliżeniowej.
  • Karta zbliżeniowa powinna być wysyłana do klienta jako nieaktywna.
  • Wydawca karty płatniczej z funkcją zbliżeniową powinien otwarcie informować, że istnieje ryzyko przekroczenia dostępnego salda rachunku i kartę trzeba starannie chronić.
  • Trzeba podnosić świadomość klientów i innych podmiotów odnośnie cech kart zbliżeniowych.
  • Trzeba ograniczyć odpowiedzialność klienta za nieautoryzowane transakcje do kwoty 50 euro, jeśli bank wdrożył wspomniane rekomendacje lub całkowicie wykluczyć odpowiedzialność klienta, jeśli bank tych rekomendacji nie wdrożył. 

Sonda
Co sądzisz o rekomendacjach Rady ds. Systemu Płatniczego?
  • zbyt ostre
  • zbyt łagodne
  • są OK
wyniki  komentarze

Trzeba przyznać, że do tej pory nawet edukowanie klientów w kwestii kart zbliżeniowych poważnie kulało. Wielu ludzi dostało z banków ulotki o tym, że wszystko jest bezpieczne, a więcej niż 50 zł po prostu nie stracisz. Powiedzmy sobie szczerze: to nie była edukacja, tylko reklama. Właściwie ocierało się to o zwykłe kłamstwo.

Dodatkowo pracownicy banków mogli wprowadzać klientów w błąd co do faktycznych zagrożeń. Jakieś pół roku temu sam byłem świadkiem rozmowy starszej klientki z młodym konsultantem w placówce banku. Konsultant dosłownie wyśmiewał klientkę mającą poważne wątpliwości co do autoryzacji bez PIN-u. Młody człowiek argumentował, że "przecież by tego ludziom nie dawali, gdyby nie było bezpieczne". No cóż...

Poniżej dokument z rekomendacjami Rady ds. Systemu Płatniczego.

20130930 Rsp Rekomendacje by di24pl


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:







fot. Freepik



fot. Freepik



fot. Freepik