W piątek (08.10.2010) Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia dotyczącego faktur elektronicznych. Pojawiają się zapisy wzięte wprost z przepisów unijnych – dowolność mechanizmów zapewnienia integralności i autentyczności faktury, jak również zapisy ułatwiające pracę urzędnikom – archiwizacja faktur z podziałem na okresy rozliczeniowe czy udostępnianie danych z faktur w postaci plików tekstowych.
Najważniejsze zapisy jakie pojawiają się w rozporządzeniu:
Analizując nowinki po kolei:
Rozporządzenie i Dyrektywa Unijna wymaga, by wystawca zapewnił fakturze integralność (zapewnienie mechanizmów kontroli niezmienności treści – pewności, że to, co wysłałem, jest tym, co zostało odebrane) i autentyczność (kto ją wystawił, od kogo pochodzi?), czego nie ma niestety w samym dokumencie PDF. Naturalnym mechanizmem realizującym te dwa elementy jest podpis elektroniczny i użycie go razem z dokumentem PDF zapewni nam zgodność z Rozporządzeniem. Celowo napisałem „podpis elektroniczny” bez dodatku „kwalifikowany” – każdy e-podpis realizuje mechanizm kontroli integralności i autentyczności podpisanych danych.
e-Podpis to nie wszystko
Podpis elektroniczny to naturalny sprzymierzeniec wspomnianych wyżej wymagań, jednak nie jedyny. Możliwe jest użycie innych technologii, jednak brakuje tutaj światowych standardów, które można by wskazać – trzeba tworzyć własne procesy i narzędzia. W sieci pojawiają się już informacje o usługach, które planują działać na nowych przepisach np. facturo.pl.
Bez umów
Niezależnie od stosowanych technologii, rozporządzenie nie narzuca potrzeby podpisywania umowy między stronami w celu uzgodnienia mechanizmów wymiany danych (poza EDI) – oznacza to większą swobodę w obrocie gospodarczym i być może otworzy to rynek transakcji jednorazowych na e-fakturę, którego zagospodarowanie było do tej pory praktycznie niemożliwe.
W zakresie związanym z akceptacjami na otrzymywanie e-faktur niewiele się zmieniło, poza ukłonem w stronę masowych dostawców (prądu, TV itd.), który mieli problemy techniczne z obsługą osób rezygnujących z e-faktur – ich systemy nie nadążały z aktualizacją i zakazem wystawiania e-faktur już na drugi dzień (wspomniał o tym Business Center Club w swojej propozycji Rozporządzenia).
Tutaj zachodzi najwięcej zmian:
Dodatkowo, w przypadku gdy faktury przechowywane są w innym kraju członkowskim niż Polska, należy zapewnić dostęp online do tych faktur.
Przetwarzanie danych w formie tekstowej
To bardzo kontrowersyjny zapis. Gdyby rozumieć go dosłownie, to wymusza on na podatniku, by tak konstruował on archiwum faktur, by możliwy był eksport danych do Excela, XML-a czy innych standardów umożliwiających tekstowe przetwarzanie danych. Konsekwencją takiego myślenia jest fakt, że jeśli wystawca zdecyduje się na format PDF do przesyłania e-faktur, to będzie musiał również przechowywać w osobnym pliku zawartość faktury w postaci tekstowej.
Potrzebna będzie dodatkowa interpretacja Ministerstwa. Więcej analiz już niedługo.
Wejście w życie nowego rozporządzenia planowane jest na początek przyszłego roku. Tekst proponowanego rozporządzenia można pobrać ze stron Ministerstwa Finansów.
Robert Król
Elektronicznie podpisani.pl
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|