Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

"Bez wątpienia serwisy społecznościowe przeżywają teraz w Polsce swoje pięć minut. Nie ma w tym nic dziwnego - w końcu pozwalają nam na łatwe i szybkie nawiązywanie nowych znajomości, odnajdywanie starych znajomych, których nie widzieliśmy od wielu lat, a czasami nawet na znalezienie miłości naszego życia" - tak zaczyna się nowy artykuł opublikowany w serwisie Kaspersky Lab autorstwa niezależnego analityka Macieja Ziarka. Dotyczy on różnych zagrożeń czyhających na użytkowników takich stron, jak Nasza-klasa.pl, Grono.net, Sympatia.pl, Fotka.pl oraz GoldenLine.pl.

robot sprzątający

reklama


O tym, jak bardzo popularne są obecnie portale społecznościowe, możemy się przekonać, patrząc na wyniki sondy wykonanej przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC na zlecenie D-Link Technology Trend. Umieszczony poniżej wykres przedstawia, ile procent internautów zna i korzysta z portali społecznościowych. Z tego samego badania dowiadujemy się, że o istnieniu takich serwisów wie 53% Polaków, a korzysta z nich 31%. Daje to niebagatelną liczbę kilku milionów użytkowników.

Znajomość serwisów społecznościowych wśród polskich internautów
fot. Kaspersky Lab - Znajomość serwisów społecznościowych wśród polskich internautów
Do czego można wykorzystać dane osobowe zgromadzone na takich stronach? Scenariuszy jest wiele, a wachlarz metod użycia tych informacji jest ograniczony jedynie pomysłowością osoby, która je zbiera. Ktoś może podawać się za nas na forach lub listach dyskusyjnych i oczerniać nasze imię. Im więcej danych zdobędzie, tym lepiej będzie mógł wypełnić profil, uwiarygodniając w ten sposób swoje wypowiedzi. Upubliczniając nasz adres e-mail lub numer komunikatora, możemy stać się ofiarami spamu i spimu (spamu rozsyłanego poprzez komunikatory internetowe).

Warto odnotować, że ze względu na olbrzymią ilość przechowywanych danych osobowych portale społecznościowe muszą dostosować się do obowiązującego na terenie Polski prawa, zwłaszcza do Ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 roku, zgodnie z którą "administrator danych jest obowiązany do zastosowania środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ochronę przetwarzanych danych osobowych, a w szczególności powinien zabezpieczyć dane przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym, zabraniem przez osobę nieuprawnioną, przetwarzaniem z naruszeniem ustawy, zmianą, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem" (art. 36).

W styczniu br. w związku z szybko rosnącą popularnością portalu Nasza-klasa.pl Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO) postanowił przyjrzeć się bliżej serwisowi sprawdzając, czy wywiązuje się on z przepisów narzucanych przez zacytowaną wyżej ustawę. Okazało się, że tak, choć do mediów nieraz trafiały informacje o rzekomych wyciekach danych użytkowników zarejestrowanych w portalu.

Sfałszowana wiadomość serwisu Fotka.pl
fot. Kaspersky Lab - Sfałszowana wiadomość serwisu Fotka.pl
Innym zagrożeniem, które często się przemilcza, a na które narażony jest każdy użytkownik serwisów społecznościowych, jest phishing - wyrafinowana metoda wyciągania poufnych informacji z komputera ofiary. Taki problem pojawił się ostatnio w dwóch serwisach społecznościowych Fotka.pl i Nasza-klasa.pl. Do skrzynek użytkowników masowo trafiały informacje, że ktoś napisał do nich wiadomość lub chce pokazać im swoje zdjęcia. Po przejściu na stronę podaną w liście na ekranie pojawiał się komunikat, że nie można wyświetlić jej treści z powodu braku odpowiedniej wersji programu Flash Player. Proponowano przy tym pobranie pliku o nazwie get_new_flashplayer.exe - oczywiście nie był to Flash Player tylko szkodliwy program znany jako Backdoor.Win32.Agent.cri.

Świadomość ryzyka związanego z podawaniem danych osobowych
fot. Kaspersky Lab - Świadomość ryzyka związanego z podawaniem danych osobowych
W zakończeniu autor artykułu zamieścił rysunek obrazujący świadomość użytkowników w zakresie ryzyka związanego z podawaniem danych osobowych w internecie. Sonda została wykonana przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC na zlecenie D-Link Technology Trend. Wynika z niej, że 1/3 internautów albo wcale nie przejmuje się bezpieczeństwem swoich danych osobowych, albo mając świadomość ryzyka podejmuje je. Z pełną treścią artykułu można zapoznać się, odwiedzając Encyklopedię Wirusów VirusList.pl prowadzoną przez Kaspersky Lab.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Kaspersky Lab