Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Wywiad: Praca w polskim oddziale Opery i darmowe piwo

25-05-2008, 17:25

Opera Software już niebawem będzie szukać w Polsce nowych pracowników. Kto może pracować w Polskim biurze Opery? Ilu Polaków zatrudni w najbliższym czasie ta firma? Odpowiedzi na te pytania udzielił Dziennikowi Internautów Krystian Kolondra, Dyrektor polskiego oddziału Opera Software.

Dziennik Internautów: Z czego wynika potrzeba zwiększenia zatrudnienia biura Opera Software w Polsce? Było to od razu planowane, czy też wyniki dotychczasowej pracy skłoniły firmę do szukania nowych pracowników w Polsce?

Krystian Kolondra - dyrektor polskiego oddziału Opera Software
fot. - Krystian Kolondra - dyrektor polskiego oddziału Opera Software
Krystian Kolondra: Niedawno zakończyliśmy etap tworzenia oddziału w Polsce czego naturalnym następstwem jest myślenie o dalszym rozwoju i ekspansji. Do dalszych inwestycji we Wrocławiu zachęca nas przede wszystkim jakość pracy polskich programistów (którą to firma miała już okazję parokrotnie docenić) oraz fakt, że Wrocław powoli staje się swego rodzaju centrum IT Polski, centrum przyciągającym do siebie najlepszych specjalistów.

Ile osób docelowo Opera Software chce zatrudnić w Polsce?

Do końca tego roku planujemy zatrudnić jeszcze 30 kolejnych osób (co da nam w sumie 70 pracowników we Wrocławiu). W przyszłości mamy nadzieję kontynuować swój rozwój w Polsce.

Na jakich stanowiskach będą pracować nowi pracownicy? Czym będą się zajmować?

W chwili obecnej poszukujemy głównie programistów C++ oraz testerów. Praktycznie wszyscy nasi pracownicy zajmują się pracą nad rozwojem naszej przeglądarki – głównie dla urządzeń mobilnych.

Jakie wymagania musi spełnić kandydat do pracy w Opera Software?

Przede wszystkim muszą spełniać warunek „be smart and get things done”. Dla programisty wymogiem są umiejętność programowania w języku C++ oraz umiejętność rozwiązywania problemów; od testerów oczekujemy wrodzonej zdolności "do psucia", która to, jest nieoceniona w przypadku sprawdzania jakości rozwiązań, które tworzymy.

Na jakie warunki zatrudnienia mogą liczyć pracownicy polskiego biura Opera Software?

Nasi pracownicy mogą liczyć między innymi na atrakcyjny pakiet socjalny (np. opieka medyczna, refundowanie kosztów zajęć sportowych, konwersacje z j. angielskiego, bilety do kina itd.). Owoce i słodycze w biurze, darmowa pizza i piwo w czwartki, praca w bardzo elastycznym wymiarze godzin w nowoczesnym biurze w samym centrum miasta, kilka kroków od rynku.

Staramy się by nasi pracownicy czuli, że o nich dbamy.

Czy jest coś, co odróżnia pracę w Opera Software od pracy w innych firmach?

Wiele rzeczy. Przede wszystkim praca u nas, to praca nad rozpoznawanym produktem, produktem używanym codziennie przez miliony ludzi na świecie. Jest to praca dająca kontakt z nowoczesnymi technologiami oraz nowoczesnymi urządzeniami, zanim pojawią się one na rynku.

Nie sposób się u nas nudzić - projekty nie trwają długo i są bardzo różnorodne - nasi pracownicy pracowali już nad przeglądarką dla np. Nintendo Wii, telefonów japońskiego KDDI oraz nad rozwiązaniami dla wielu różnych platform i urządzeń.

Trzeba dodać, że praca u nas, to praca w doborowym towarzystwie - tu jest się od kogo uczyć bo zatrudniamy najlepszych. Wyróżnia nas również atmosfera pracy - przyjazna, prawdziwie międzynarodowa (zatrudniamy ludzi z ponad 45 różnych narodowości) a czwartkowe piwo, seminaria z pizzą dla programistów i wieczory z grami planszowymi sprzyjają otwartości i innowacyjności naszych pomysłów.

Czy poszukujecie przede wszystkim młodych pracowników z potencjałem, czy raczej ludzi, którzy już zdobyli doświadczenie w innych firmach?

Poszukujemy przede wszystkim ludzi z potencjałem. Dobrze, gdy są to ludzie już z doświadczeniem, ale chętnie zatrudnimy również zdolnych absolwentów, tudzież studentów ostatnich lat. Organizujemy również praktyki dla studentów.

Prawda jest taka, że rynek IT zmienia się bardzo dynamicznie i tak naprawdę w cenie jest bystry umysł i umiejętność podążania za zmianą - doświadczenie zaś - wszystkim - przychodzi z czasem.

Co waszym zdaniem odróżnia polski (lub środkowoeuropejski) rynek oprogramowania od rynków w innych krajach/regionach? Czy Opera Software ma jakieś szczególne szanse na tym rynku ze względu na jego charakterystykę?

Porównując Polski rynek oprogramowania do rynków państw europy zachodniej wydaje mi się, że rynek ten ciągle raczkuje. Ostatnia dekada to czas wdrożeń rozwiązań IT w firmach, instytucjach itd., wdrożeń na które zapotrzebowanie niejako sprawiło, że niewiele u nas jest firm rodzimych zajmujących się R&D innym niż rozwiązania czysto biznesowe takie jak system ERP/CRM.

Co do rynku konsumentów to tutaj nie odstajemy od pozostałej części europy - w Polsce ponad 60% osób korzysta już internetu, praktycznie każdy posiada telefon komórkowy itd. Biorąc pod uwagę profil naszej działalności - jest to dla nas rynek z dużym potencjałem.

Niedawno Opera otwierała swoje biuro w Czechach. Czy jest ono dla firmy równie ważne jak polskie? A może ważniejsze?

Tak. W chwili obecnej mamy 12 oddziałów na świecie. Oczywiście wszystkie nasze biura są dla nas ważne - niemniej jednak to Polskie biuro rozwijane jest najdynamiczniej i wiążemy z nim duże nadzieje.

Jakie doświadczenia zebrała wasza firma po roku od otworzenia biura w Polsce? Czy jest coś, co was tutaj na miejscu zaskoczyło?

Owszem zebraliśmy sporo doświadczeń - większość jak najbardziej pozytywnych. Zaskoczyło nas jednak kilka rzeczy - np. niesamowita biurokracja :) oraz fakt, ilu mamy fanów naszej przeglądarki.

Jak według przedstawicieli Opera Software rysuje się przyszłość polskiego i światowego rynku oprogramowania? Co w tej przyszłości stanowi szansę dla firmy, a co może być zagrożeniem?

By odpowiedzieć tutaj najlepiej zastanowić się najpierw nad odpowiedziami na dwa pytania: „Ilu programów komputerowych używamy na co dzień?” oraz „Ilu serwisów/aplikacji webowych (poczta przez interfejs WWW, YouTube, Facebook, blogi, Nasza-klasa itd.) używamy codziennie?”.

Odpowiedź jaką my uzyskujemy zadając to pytanie pozwala nam wnioskować, że coraz częściej liczba używanych przez nas serwisów webowych przewyższa liczbę używanych przez nas natywnych aplikacji. Przyszłość naszym zdaniem to przyszłość „w sieci”. Przeglądarka internetowa staje się nieodłącznym (po systemie operacyjnym) składnikiem każdego zestawu komputerowego a także coraz częściej jest ona dostępna na wszelkiego rodzaju urządzeniach przenośnych - telefonach, odtwarzaczach multimedialnych, konsolach do gier itd.

Przeglądarka staje się niejako wspólną platformą - systemem operacyjnym dla dostępnych w niej aplikacji - i co więcej - jest dla nich elementem niezbędnym - a to niewątpliwie jest ogromną szansą dla nas - jako, że nasze rozwiązania już teraz pozwalają użytkownikom na kontynuowanie korzystania z wymienionych wcześniej usług na praktycznie każdym podłączonym do sieci urządzeniu.

Co do zagrożeń - patrzymy optymistycznie w przyszłość...

Jakie są efekty współpracy z Onetem?

Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z Onet.pl. Opera Mini jest najpopularniejszą przeglądarką na komórki na świecie i jak wynika z raportu Opera Software "Stan sieci mobilnej", Lajt.Onet.pl jest jedną z dziesięciu najpopularniejszych stron mobilnych w Polsce.

Partnerstwo między Opera Software a Onetem pozwala na bezpośredni dostęp do ulubionych stron prosto z telefonu komórkowego. Ludzie chętnie korzystają z Opery Mini, która umożliwia szybkie i łatwe przeglądanie serwisów Onet.pl oraz całego Internetu na ich telefonie.

Jak widzicie przyszłość produktów Opera Software na polskim rynku mobilnym?

Polska zawsze była ważnym rynkiem dla Opery. Ludzie w Polsce wspierają nas już od czasów kiedy zaczynaliśmy naszą działalność. Mamy w Polsce ważnych partnerów takich jak Onet oraz PTC Era i jesteśmy optymistycznie nastawieni i otwarci na nowe możliwości jako, że coraz więcej użytkowników odkrywa możliwości, które dają im nasze rozwiązania takie jak np. Opera Mini i Opera Mobile.

Czy Opera zamierza przeprowadzić jakąś zorganizowaną kampanię promującą jej produkty, zarówno mobilne, jak i desktopowe?

Nie wykluczamy takiej możliwości. Zależy nam bowiem na pozyskaniu wielu nowych użytkowników naszych rozwiązań – w Polsce i na świecie.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *