Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Dostawcy Linuksa nie chcą walczyć o biurka

18-04-2008, 12:36

Domowi użytkownicy Linuksa muszą się nastawić na dalsze pobieranie systemów z sieci P2P lub kopiowanie ich od znajomych. Dwaj najwięksi dostawcy Linuksa dali wyraźnie do zrozumienia, że rynek konsumentów indywidualnych ich nie interesuje.

Na świecie mamy obecnie dwóch naprawdę liczących się dostawców systemów linuksowych – Red Hata oraz Novella. Obydwaj twierdzą, że w najbliższym czasie należy się skupić na rozwiązaniach dla firm, bo rynek systemów dla odbiorców indywidualnych nie daje nadziei na dobry zarobek.

Przedstawiciele Red Hata wyrazili takie poglądy na swoim oficjalnym blogu pisząc:

 

Rynek systemów na biurka cierpi z powodu jednego dominującego dostawcy i a nadal wielu ludzi nie postrzega systemów Linuksowych jako praktycznej alternatywy. Oczywiście rośnie liczba technicznie zaawansowanych użytkowników, którzy odkryli, że w istocie systemy te stanowią aletrnatywę. Niemniej jednak zbudowanie biznesu wokół Linuksa na biurko jest trudne (...) ale są tez dobre wieści. Techniczny rozwój jaki nastąpił na przestrzeni ostateniego roku lub dwóch przyczynił się do powszechności Linuksa na biurkach.

 

Firma Red Hat skupi się więc szczególnie na rynku serwerów, który według niej jest wyzwolony od monopolu. Będzie też poświęcać się rozwojowi oprogramowania pośredniczącego i innych rozwiązań dla firm.

Sonda
Komercyjny Linux dla użytkowników indywidualnych to...
  • brakujące ogniwo na rynku
  • rzecz zbędna
  • coś co mnie nie interesuje
wyniki  komentarze

Również firma Novell – drugi linuksowy gigant – nie ma zamiaru wydzierać rynku biurek Windowsowi. CEO firmy Ron Hovsepian powiedział w czasie wystąpienia w Indiach, że rynek systemów Linuksowych dla komputerów biurkowych będzie w ciągu najbliższych 3-5 lat zorientowany na przedsiębiorstwa. Dodał jednak, że jego firma nadal będzie rozwijać dystrybucję openSUSE w oparciu o model społecznościowy.

Wygląda więc na to, że domowi użytkownicy Linuksa muszą nadal liczyć na działalność społeczności ochotników, ale efekty tejże wcale nie są złe. Bardzo szybko zyskuje popularność dystrybucja Ubuntu oraz jej warianty (np. Kubuntu). Zaletą dystrybucji jest nie tylko duża liczba przydatnych narzędzi i względna prostota w obsłudze, ale również bardzo regularny cykl aktualizacji. Fani Linuksa nie muszą więc koniecznie czekać na komercyjne propozycje od "wielkiej dwójki".

Trzeba też przyznać, że skupienie się na firmach wychodzi obydwu dostawcom na dobre. Przykładowo Noevell w ostatnim czasie nawiązał współprace z producentem samochodów PSA Peugeot Citroën. Firma przyłożyła też rękę do największego wdrożenia Linuksowego w Polsce. Jej rozwiązanie oparte o SUSE Linux Enterprise Server będzie obsługiwać wszystkie sklepy "Żabka" w naszym kraju. Chodzi o 2000 punktów sprzedaży działających 7 dni w tygodniu w godzinach od 6 do 23. Jednym z powodów wyboru SUSE Linux była gwarancja interoperacyjności systemów Windows i SUSE Linux, wynikająca ze współpracy obu producentów.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *