Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Teksty agencji prasowych na stronach Google

04-09-2007, 14:29

Pełne teksty wiadomości od znanych agencji prasowych są już dostępne na stronach Google. Jest to efekt porozumienia zawartego pomiędzy agencjami i kalifornijską firmą. Na tym porozumieniu mogą stracić wydawcy e-gazet, których jeszcze nie tak dawno oburzał fakt, że Google w swoim serwisie umieszcza nagłówki ich tekstów.

Do tej pory w serwisie Google News wyświetlano jedynie nagłówki wiadomości, a umieszczony obok nich link odsyłał na stronę z odpowiednim artykułem. Teraz Google udostępni również teksty znanych agencji prasowych, które będą umieszczane na jej stronach.

Porozumienia w tej sprawie zostały podpisane z czterema agencjami: Associated Press (AP), Agence France Presse (AFP), Britain's Press Association oraz Canadian Press. Finansowych warunków porozumień nie ujawniono.

Przykładem artykułu umieszczonego na stronie Google może być tekst AFP dotyczący strajku pracowników londyńskiego metra. Warto zauważyć, że strona na której został on umieszczony jest bardzo prosta i nie posiada reklam. Z lewej strony znajdziemy linki do innych artykułów związanych z tą sprawą. Czytelnik będzie miał więc możliwość porównania informacji agencyjnej z różnymi tekstami opublikowanymi w serwisach informacyjnych.

Nowe porozumienie może cieszyć czytelników, Google i agencje, ale wydawcy serwisów informacyjnych mogą być niezadowoleni. Teraz czytelnicy będą mogli zdobyć pełną informację nie opuszczając stron Google. To oczywiście zmniejszy ruch do internetowych gazet, a z tym wiąże się spadek przychodów z reklam.

W ubiegłym roku organizacja Copiepresse, reprezentująca interesy belgijskich wydawców, wystąpiła do sądu domagając się, aby firma Google zapłaciła za publikację nagłówków w Google News lub usunęła nagłówki ze swojej strony. Kalifornijska firma wybrała to drugie.

Dziś widzimy, że Google po prostu mogło kupić prawa do publikacji pełnych tekstów i wybrała taką drogę. Agencję AFP oraz AP również w przeszłości domagały się zadośćuczynień od Google za publikację nagłówków, ale ostatecznie osiągnęły więcej.

Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: TechTree, AFP, AP