Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Rok po udostępnieniu możliwości zarejestrowania domeny .eu zarejestrowano ich już ponad dwa i pół miliona. Dzięki temu została ona trzecią najpopularniejszą domeną najwyższego poziomu w Europie i siódmą w skali światowej.

7 kwietnia br. minął rok od momentu udostępnienia powszechnej rejestracji domen unijnych, których jest już ponad 2,5 mln. W najbardziej gorącym okresie, w kwietniu 2006 roku w ciągu każdej sekundy rejestrowano 76 nazw. Mimo tego cała procedura odbywała się sprawnie i bez zakłóceń. Obsługą domen .eu zajęła się EURid, niekomercyjna instytucja powołana specjalnie do tego celu.

Swoje uznanie dla EURid wyraziła Viviane Reding, europejska komisarz ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów: Moje gratulacje dla EURid, niezależnego, nienastawionego na zysk rejestru, który odpowiada za domenę .eu, i który z powodzeniem poradził sobie z ogromnym zapotrzebowaniem ze strony przedsiębiorstw i ogółu społeczeństwa, a przy tym pomógł nam zbudować wizytówkę Europy w sieci. Cieszę się zwłaszcza ze starań podjętych niedawno przez EURid z myślą o przyspieszeniu, zwiększeniu bezpieczeństwa i obniżeniu kosztu rejestrowania domen .eu. - powiedziała komisarz.

Domeny .eu rejestrowane są we wszystkich 27 państwach członkowskich Unii Europejskiej. Największym zainteresowaniem cieszą się one w Niemczech - ponad 765 tys. domen stanowi 31% wszystkich zarejestrowanych nazw. Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania - jej mieszkańcy zarejestrowali 418 tys. adresów, na trzecim natomiast Holandia z 318 tys. zarejestrowanych domen. Polska piastuje w tym rankingu 8 miejsce z ponad 82 tys. adresami .eu.

Bardzo wysoki jest również stopień faktycznego wykorzystania zarejestrowanych domen. Obecnie wynosi on blisko 80%, co oznacza, że około dwóch milionów adresów prowadzi do istniejącej strony internetowej lub serwera pocztowego.

Zdaniem rodzimych rejestratorów domeny unijne nabierają coraz większej wartości na rynku adresów www - ich ceny osiągają poziom kilku, a nawet kilkunastu tysięcy złotych. Wiele firm i instytucji stara się także sądownie walczyć o przekazanie im praw do domen zajętych wcześniej przez kogo innego. Wnioski do Sądu Arbitrażowego w Pradze złożyły i wygrały między innymi mBank oraz Miasto Zakopane - informuje Marcin Majerek z firmy Domeny.pl

Otwarta w dniu 7 grudnia 2005 r. domena .eu była początkowo dostępna dla przedsiębiorstw posiadających prawa pierwszeństwa. Od początku kwietnia 2006 r. adresy mogą w niej rejestrować wszyscy mieszkańcy UE i organizacje posiadające oficjalną siedzibę na terytorium Unii Europejskiej. Od 1 stycznia 2007 r. adresy w domenie .eu mogą również rejestrować obywatele i przedsiębiorstwa z nowych państw członkowskich - Bułgarii i Rumunii.

Zdaniem Daniela Kotyrasa, z firmy NetArt, "wprowadzenie domeny europejskiej to jedno z najważniejszych wdrożeń nowej domeny na rynku. Rejestracja domen europejskich udowodniła, że coraz większą wagę przykłada się do wizerunku firm i organizacji w internecie, czyli także do domen, jakie się posiada."

Jak informują rejestratorzy, po roku od pierwszej rejestracji dosyć duża liczba klientów zdecydowała się na przedłużenie prawa do domeny na kolejny okres abonamentowy. Z pewnością miały na to wpływ nie tylko prestiż posiadania takiego adresu, ale także obniżka ceny przedłużenia, która jest teraz niższa chociażby od przedłużenia domeny polskiej.

Popularność domen .eu wśród Polaków można także potwierdzić poprzez konfrontację ze statystykami dotyczącymi domen z końcówką .pl - uważa Wojciech Dyląg z firmy Domeny.pl. Tych ostatnich jest już w Polsce ponad 600 tys. ale rejestrowane są od ponad 10 lat. Tymczasem w ciągu jednego tylko roku Polacy zakupili ponad 80 tys. domen .eu.

Polscy rejestratorzy twierdzą, że w obecnej chwili sprzedaż domen .eu ustabilizowała się na równym poziomie.

Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Rapid