Google sprzeda reklamy w gazetach
Wczoraj rozpoczęły się testy nowej usługi, która pozwoli klientom Google na zakup reklamy w 50 pismach drukowanych. Są wśród nich znane dzienniki, takie jak: The New York Times (NYT), Philadelphia Inquirer i San Jose Mercury News.
Firma Google będzie odgrywała rolę pośrednika pomiędzy reklamodawcą a wydawnictwem gazety. Do programu AdWord zostanie dodana opcja, która pozwoli na składanie gazetom ofert związanych z zakupem reklamy.
Klient programu AdWord będzie mógł wybrać gazetę do publikacji ogłoszenia, czas publikacji, wielkość ogłoszenia i jego treść. Będzie mógł również przesłać swoje zdjęcia lub grafiki. Ostateczna decyzja o publikacji reklamy i jej kształcie będzie jednak należała do gazety.
W fazie testowej, w której weźmie udział 100 reklamodawców, Google nie będzie pobierała za usługę żadnych opłat. Później prawdopodobnie będzie pobierała prowizję za każdą sprzedaną reklamę.
Wydawcy gazet wydają się najbardziej zadowoleni z tej usługi. Przyczyni się ona przede wszystkim do znacznego uproszczenia procedury zakupu reklamy w piśmie drukowanym. Poza tym, kiedy program stanie się ogólnodostępny (prawdopodobnie na początku następnego roku) to każdy reklamodawca korzystający z usług Google stanie się potencjalnym nabywcą reklamy w gazecie. Analitycy uważają też, że dzięki tej usłudze, gazety mogą zyskać całkowicie nowych klientów - np. mniejsze firmy.
Kalifornijska firma już wcześniej eksperymentowała ze sprzedażą reklam w magazynach drukowanych. We wrześniu ubiegłego roku Google zakupiła powierzchnię reklamową w gazetach, podzieliła ją na boksy i odsprzedała firmom. Taki sposób sprzedaży nie spotkał się jednak z bardzo ciepłym przyjęciem.
Google podobno ma w planach dalsze rozszerzanie swojej oferty o reklamy audio, które trafią do radia. Widać więc wyraźnie, że Google chce nie tylko zarabiać na reklamie w wyszukiwarkach, ale dąży do stworzenia reklamowego "supermarketu".