Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Miniporadnik kupującego na aukcjach

21-02-2006, 07:02

Aukcje internetowe to niezła okazja do zakupienia czegoś po okazyjnej cenie, bądź trudnego do zdobycia przedmiotu. Niestety łączy się to z pewnym ryzykiem powodowanym "wirtualnym" kontaktem ze sprzedawcą. Jak ryzyko to minimalizować?

konto firmowe

reklama


Istnieje kilka prostych zasad. Nie gwarantują one pełni bezpieczeństwa, ale na pewno warto je znać. Szczególnie polecamy je początkującym aukcjonerom:


  1. Jeśli w czasie logowania do serwisu istnieje wybór pomiędzy logowaniem standardowym a SSL - wybieraj to drugie.

  2. Czytaj cały opis aukcji. Dokładnie. Z kosztami przesyłki włącznie. Pozwala to uniknąć wielu nieporozumień.

  3. Zawsze sprawdź kartę sprzedawcy (klikając w link z nazwą jego konta). Przejrzyj kilka jego aukcji. Jeśli znajdują się tam komentarze neutralne lub negatywne, sprawdź zarówno je, jak i odpowiedzi na nie. Sprawdź też licytacje związane z nie-pozytywnymi komentarzami.

  4. Jeśli cena jest wysoka, a sprzedawca z Twoich okolic - pytaj o możliwość odbioru osobistego. Pamiętaj, że w głównych platformach aukcyjnych istnieje możliwość wyszukiwania według poszczególnych województw. Z drugiej strony jeśli sprzedawca wyklucza możliwość odbioru osobistego - traktuj to jako sygnał alarmowy.

  5. Zwracaj uwagę na lokalizację sprzedawcy. Jeśli jest nieokreślona (np. "Internet", "Polska", "wysyłka" itp.) - traktuj daną ofertę sceptycznie.

  6. Jeśli na dany przedmiot trafiłeś z wyszukiwarki - zwróć uwagę na kategorię. Jest to bardzo ważne w przypadku części komputerowych (uwaga na kategorię "uszkodzone") oraz telefonów komórkowych (uwaga na kategorię "atrapy").

  7. Jeśli do sprzętu dokładana jest gwarancja, zwracaj uwagę, czy jest podbita.

  8. Jeśli w opisie przedmiotu widnieje tekst "nie wiem czy działa', "niesprawdzane" itp. w 90 procentach przypadków oznacza to tyle samo co "niesprawne" - po prostu łatwiej sprzedać, gdy pozwala się myśleć, iż "może zadziałać".

  9. Przestrzegaj regulaminu. W przyszłości bardzo to pomaga w wyjaśnianiu z serwisem wszelkich spraw i problemów. Przykładowo w przypadku Allegro jest to jeden z warunków objęcia Programem Ochrony Kupujących - pozwalającym na odzyskanie części lub całości kosztów w przypadku padnięcia ofiarą oszusta aukcyjnego.

  10. Jeśli nie jesteś pewien czegoś związanego z danym przedmiotem - użyj opcji "zadaj pytanie sprzedającemu" (znajduje się pod pseudonimem sprzedawcy).

  11. Jeśli sprzedawca w opisie aukcji stwierdza "zastrzegam sobie prawo do odwołania ofert bez podania przyczyny" zignoruj taką licytację. Uwaga taka oznacza mniej więcej tyle, że sprzedawca może się w każdej chwili rozmyślić i nie sfinalizować transakcji. Jeśli jednak zalicytujesz, a sprzedawca wycofa oferty pod pretekstem "zbyt niskiej ceny" lub wręcz bez podania przyczyny - zgłoś to administratorom danej platformy.

  12. Jeśli masz wobec danej aukcji wątpliwości zawsze możesz poprosić o opinię uczestników forum danej platformy. W przypadku Allegro możesz też skorzystać z grupy usenetowej alt.pl.allegro


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *