Muzyka online - problemy ze... zwrotem do sklepu
Organizacje konsumenckie w krajach skandynawskich już dawno doszły do wniosku, że nabywca pliku mp3 w sklepie online powinien mieć prawo zwrócenia tego pliku do sklepu, podobnie jak ma prawo zwrócić inne zakupione przedmioty, które nie spełniły jego oczekiwań. Teraz do podobnego wniosku dochodzi Komisja Europejska, co może oznaczać nowe problemy z DRM.
Komisja Europejska udostępniła dokument pt. Green Paper on the Review of the Consumer Acquis, w którym podsumowano kwestię praw konsumentów w poszczególnych krajach UE. Jak podaje serwis Ars Technica, teraz władze europejskie zastanawiają się nad standaryzacją praw konsumentów w Europie, co może mieć znaczenie także dla rynku muzyki i innych dóbr zakupionych online.
W wielu krajach europejskich funkcjonuje tzw. cooling-off period czyli "czas na schłodzenie emocji". W ramach tego czasu klient ma prawo do odstąpienia od umowy kupna i sprzedaży bez ponoszenia negatywnych dla niego skutków. W Wielkiej Brytanii i Francji termin cooling-off period wynosi 7 dni, podczas gdy w Niemczech lub Szwecji są to dwa tygodnie.
Teoretycznie klient zakupujący muzykę online również powinien mieć prawo do "czasu na ochłonięcie". Kwestia ta została dostrzeżona już w zeszłym roku w Norwegii, gdzie organizacje broniące praw konsumentów oskarżyły firmę Apple o łamanie prawa przez nieuwzględnienie cooling-off period w regulaminie usług sklepu iTunes.
Jeśli Komisja Europejska w podobny sposób sprzeciwi się brakowi cooling-off period dla muzyki online, to może się to wiązać z ciekawymi problemami natury technicznej. Antypirackie zabezpieczenia DRM korzystają z takich metod autoryzacji, które opracowano z myślą o zabezpieczeniu w określonym stopniu pliku przed kopiowaniem nie przewidując ewentualnego zwrotu pliku do sklepu.
Opublikowany przez KE dokument trafi teraz pod konsultacje. Po trzech miesiącach regulator przyjrzy się propozycjom i komentarzom. Wtedy zapewne dowiemy się jakie są dalsze plany Komisji wobec praw osób kupujących muzykę online.