Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Komercyjne strony dla niewidomych - apel Widzialnych

05-04-2011, 12:47

Większość sklepów internetowych dyskryminuje dużą liczbę niewidomych internautów - wynika z badań Fundacji Widzialni. Szkodzi to także interesom tych sklepów. W związku z wynikami badań Fundacja zaapelowała do operatorów komercyjnych stron WWW o uwzględnianie potrzeb niepełnosprawnych.

Fundacja Widzialni przeprowadziła badanie dostępności pięciu najpopularniejszych sklepów internetowych (w tym Allegro.pl). Wyniki badań są przygnębiające - żaden z serwisów nie spełnia choćby podstawowych standardów dostępności. Wszystkie są najeżone barierami i uniemożliwiają równoprawne korzystanie z ich oferty osobom niepełnosprawnym i zagrożonym wykluczeniem cyfrowym.

>>> Czytaj: (akt.) ING Bank: nowy system nie dla niewidomych. Będą poprawki.

Fundacja chce zwrócić uwagę opinii publicznej oraz osobom zarządzającym serwisami komercyjnymi na fakt dyskryminacji użytkowników niepełnosprawnych. Wystosowała apel - list otwarty do właścicieli sklepów internetowych. Ma on być wyraźnym sygnałem dla sektora komercyjnego mówiącym, że zmiany zmierzające ku dostosowaniu serwisów do standardów dostępności są nie tylko bardzo oczekiwane, ale i konieczne.

Poniżej zamieszczamy pełną treść apelu.

* * *

Apel o dostępność komercyjnych stron WWW

Szanowni Państwo,

zwracamy się z apelem do sektora komercyjnego w Polsce o podjęcie wysiłków dostosowania swoich serwisów internetowych dla użytkowników niepełnosprawnych i zagrożonych zjawiskiem wykluczenia cyfrowego. Apelujemy o równoprawne traktowanie wszystkich internautów bez względu na ich stan zdrowia, wiek czy status społeczny.

Serwis spełniający standardy e-dostępności nie traci na atrakcyjności wizualnej, a jednocześnie znacząco poszerza grupę swoich klientów. E-dostępność to nie tylko znakomita praktyka wpisująca się w trend społecznie odpowiedzialnego biznesu, to także dla firmy wymierne korzyści zarówno wizerunkowe, jak i komercyjne, pozwalające m.in. na zwiększenie zasięgu przez poprawne działanie WWW w większości przeglądarek, także mniej popularnych, w przeglądarkach w telefonach komórkowych, przy wolnym łączu, mobilnym internecie oraz wyższa pozycja w wyszukiwarkach internetowych i obniżenie kosztów hostingowych.

Procesy legislacyjne w Unii Europejskiej i na poziomie kraju wskazują, że e-dostępność stron WWW będzie sankcjonowana prawnie, dlatego już dziś warto przygotować się do zmian. Od 2006 roku temat jest żywo dyskutowany w Unii Europejskiej, instytucje unijne w inicjatywie i2010 oraz Europejskiej Agendzie Cyfrowej stawiają cezurę roku 2015 na dostosowanie stron istotnych z punktu widzenia interesu publicznego. Od 2010 roku polskie prawo narzuca ten obowiązek administracji publicznej. Również ratyfikowany przez UE, podpisany przez Polskę w 2007 roku traktat ONZ - Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych wprowadza obowiązek e-dostępności stron WWW oraz mediów.

Dlatego apelujemy do wszystkich właścicieli i zarządzających serwisami komercyjnymi w Polsce: pozwólcie wszystkim na równych prawach i równie komfortowo korzystać ze swoich usług i oferty, nie zamykajcie drzwi przed osobami, dla których internet jest szansą na realizację ich potrzeb i aspiracji. Pamiętajcie o tych, którzy z różnych przyczyn zmuszeni są korzystać z alternatywnych form odbierania treści zawartych na stronach internetowych – to tacy sami klienci, jak wszyscy inni, ponadto dla nich internet jest nierzadko podstawowym źródłem pozyskiwania towarów i usług.

Wprowadźcie w swoich serwisach standardy e-dostępności, a skorzystają na tym wszyscy!

Jarosław Duda
Sekretarz Stanu Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych

Wojciech Kulesza
Prezes Fundacji Widzialni

Rafał Trzaskowski
Poseł Parlamentu Europejskiego

Anna Streżyńska
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej

>>> Czytaj: Niewidomi wiele mogą w sieci... zgodnej ze standardami


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Fundacja Widzialni



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR