Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Kiedy można dochodzić roszczeń za usługi pocztowe

27-11-2006, 16:53

Strajk listonoszy zapewne odbił się niekorzystnie na handlu internetowym, czy to w sklepach, czy na aukcjach. Warto zatem skorzystać z porad Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), który poinformował o możliwościach dochodzenia roszczeń z tytułu niezrealizowania lub niewłaściwego zrealizowania powszechnych usług pocztowych.

Jak donosi UKE zgodnie z art. 57 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 roku Prawo pocztowe (Dz. U. Nr 130 poz.1188 z późn. zm.) operator publiczny (w tym przypadku Poczta Polska) odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie powszechnej usługi pocztowej, chyba, że nastąpiło to wskutek siły wyższej.

Jednakże w przypadku Prawa pocztowego pojęcie "siły wyższej" nie zostało wystarczająco precyzyjnie zdefiniowane i rozstrzygnięcie, czy strajk pracowników Poczty Polskiej traktować należy jako zdarzenie objęte zakresem pojęcia siły wyższej ostatecznie należeć będzie do sądów powszechnych - podaje UKE.

W sytuacji nieterminowego dostarczenia przesyłek pocztowych nierejestrowanych, adresat lub nadawca ma prawo do wniesienia skargi (w formie pisemnej, ustnej do protokołu lub elektronicznej) z tytułu opóźnionego doręczenia przesyłki listowej zwykłej. PP musi na nią odpowiedzieć na piśmie w terminie max. 14 dni.

Jednakże, UKE przypomina, że nawet pozytywne rozpatrzenie skargi w tym przypadku nie uprawnia do otrzymania odszkodowania. Jeśli ktoś uważa, że w wyniku strajku poniósł szkodę może dochodzić ewentualnych roszczeń na zasadach ogólnych określonych w kodeksie cywilnym.

Zgodnie z Prawem pocztowym Poczta Polska powinna doręczać przesyłki listowe:

  1. nie później niż w 4 dniu po dniu nadania - w przypadku przesyłki listowej najszybszej kategorii (priorytet);

  2. nie później niż w 6 dniu po dniu nadania - w przypadku przesyłki niebędącej przesyłką najszybszej kategorii.


Odmiennie wygląda sytuacja w zakresie przesyłek rejestrowanych oraz przekazów pocztowych w przypadku gdy przysługuje klientowi reklamacja (za utratę przesyłki, jej ubytek lub uszkodzenie).

Z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania powszechnej usługi pocztowej odszkodowanie przysługuje:

  1. za utratę przesyłki poleconej - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż pięćdziesięciokrotność opłaty pobranej przez operatora publicznego za traktowanie przesyłki jako przesyłki poleconej;

  2. za utratę paczki pocztowej - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż dziesięciokrotność opłaty pobranej za jej nadanie;

  3. za utratę przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż zadeklarowana wartość przesyłki;

  4. za ubytek zawartości lub uszkodzenie paczki pocztowej lub przesyłki poleconej - w wysokości żądanej przez nadawcę lub w wysokości zwykłej wartości utraconych lub uszkodzonych rzeczy, nie wyższej jednak niż maksymalna wysokość odszkodowania, o którym mowa w pkt 1 lub 2;

  5. za ubytek zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości zwykłej wartości utraconych rzeczy;

  6. za uszkodzenie zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości zwykłej wartości rzeczy, których uszkodzenie stwierdzono


Reklamację z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi zgłasza się w formie pisemnej, ustnej do protokołu lub innej, która ujawnia wolę reklamującego (np. elektronicznej)

Reklamacja powinna zawierać:

  • imię i nazwisko albo nazwę lub firmę oraz adres zamieszkania albo siedziby nadawcy lub adresata;

  • rodzaj reklamowanej przesyłki;

  • uzasadnienie reklamacji;

  • kwotę odszkodowania w przypadku, gdy reklamujący żąda odszkodowania;

  • podpis reklamującego


Do reklamacji należy dołączyć:

  • oryginał potwierdzenia nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego;

  • oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do dochodzenia roszczeń - w przypadku przeniesienia uprawnień przez nadawcę na adresata;

  • protokół sporządzony bezpośrednio przy przyjęciu uszkodzonej przesyłki rejestrowanej - w przypadku jej przyjęcia przez adresata, oraz opakowanie uszkodzonej przesyłki.


Reklamację można zgłosić po upływie 14 dni od dnia nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia ich nadania. Poczta Polska musi niezwłocznie przekazać reklamację do jednostki I instancji, która w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania udziela odpowiedzi w formie pisemnej. Termin udzielenia odpowiedzi nie może przekroczyć 30 dni od dnia otrzymania reklamacji.

Jeśli Poczta Polska odrzuci naszą reklamację mamy prawo dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym, mediacyjnym przed Prezesem UKE lub przed Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim przy Prezesie UKE. Szczegóły dochodzenia roszczeń w postępowaniu mediacyjnym znajdziecie na stronach UKE.

Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *