Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Jak złożyć wniosek o wpis do rejestru wyborców przez internet? Oswajamy e-administrację

19-09-2018, 16:17

Mieszkasz w innym miejscu niż wynika to z adresu zameldowania? Możesz głosować tam, gdzie mieszkasz, ale do 5 dni przed wyborami (tj. 16 października) musisz znaleźć się w rejestrze wyborców. Najlepiej wniosek o wpisanie do rejestru złożyć przez internet!

robot sprzątający

reklama


Podczas nadchodzących wyborów samorządowych możesz głosować w innym miejscu niż wynikałoby to z Twojego zameldowania, jeśli wcześniej złożysz wniosek o dopisanie do rejestru wyborców. Musisz się w nim znaleźć do 16 października. Pamiętaj, że:

  • z urzędu wyborcy są wpisani do rejestru zgodnego z miejscem stałego zameldowania - jeśli masz gdzieś zameldowanie czasowe, musisz złożyć wniosek o dopisanie do rejestru;
  • urząd ma 3 dni robocze na rozpatrzenie wniosku i może go odrzucić, jeśli uzna, że nie zamieszkujesz w danym miejscu;
  • możesz znaleźć się w tylko jednym rejestrze - wówczas Twoje dane zostają (na czas tych wyborów) wykreślone z rejestru w Twoim miejscu zameldowania.

Aby dopisać się do rejestru wyborców, potrzebujesz:

  • skanu dokumentu tożsamości (dowodu osobistego lub paszportu). Sprawdzi się też zdjęcie wykonane telefonem (połóż dokument na białej kartce). Do wniosku możesz dodać dwa załączniki, liczące razem 10 MB - mogą to zatem być zdjęcia dwóch stron dowodu osobistego;
  • numeru dowodu osobistego - przygotuj go sobie zawczasu.

Kiedy już masz profil zaufany i skan dokumentu tożsamości, możesz złożyć wniosek o dopisanie się do listy wyborców.

Dopisywanie do rejestru wyborców krok po kroku

1. Wejdź na podstronę serwisu obywatel.gov.pl (bezpośrednio tutaj - możesz też przejść przez "Zaświadczenia i odpisy", a potem wybrać link Wpisz się do rejestru wyborców).

Na stronie, która się pojawi, należy wybrać wersję "Przez internet". Wówczas strona się rozwinie i pokaże się na niej niebieski przycisk z białym napisem "Wpisz się do rejestru wyborców". Pod przyciskiem znajdziesz także informacje, jak dopisać się do rejestru.

Dopisywanie do listy wyborców

Dopisywanie do listy wyborców krok 1

 

2. Po kliknięciu przycisku "Wpisz się do rejestru wyborców" następuje przekierowanie na stronę profilu zaufanego. Wybierz niebieski przycisk "Zaloguj się do profilu zaufanego".

 

Dopisywanie do listy wyborców krok 2

3. Zaloguj się do swojego profilu zaufanego (odpowiednią dla siebie metodą).

4. Zanim przejdziesz dalej, zapoznaj się z informacją, jak Ministerstwo Cyfryzacji przetwarza Twoje dane osobowe.

Dopisywanie do listy wyborców krok 2a

5. Po kliknięciu przycisku "Przejdź dalej" wracasz do trzyetapowego procesu dopisywania się do rejestru wyborców.

Dopisywanie do listy wyborców krok 3

6. Po wyborze obywatelstwa (pokazujemy procedurę dla obywatela Polski) strona się rozwija i wyświetla się okienko, w którym należy wybrać urząd gminy, do którego składasz wniosek. Ma to być urząd odpowiedni dla Twojego rzeczywistego miejsca przebywania.

Uwaga! W Warszawie musisz wybrać odpowiedni urząd dzielnicy (np. jeśli mieszkasz na warszawskiej ul. Dantego, musisz wybrać Urząd Dzielnicy Bielany).

Wpisz co najmniej 3 pierwsze litery nazwy miejscowości, a wyświetlą się podpowiedzi. Wybierz odpowiedni urząd.

Pod okienkiem z nazwą urzędu wyświetlone są Twoje dane* przypisane do Twojego profilu zaufanego.

*Uwaga - jeśli na tym etapie coś się nie zgadza w danych, przerwij procedurę i najpierw zgłoś niezgodność danych (to także załatwisz przez ePUAP).

Dopisywanie do listy wyborców krok 4

6. Na końcu tego ekranu znajdziesz miejsce na podanie danych dokumentu tożsamości.

Z listy rozwijalnej wybierz rodzaj dokumentu, podaj jego serię i numer, a następnie dodaj załącznik.

Jeśli jeszcze nie masz przygotowanego skanu dokumentu, możesz zrobić jego zdjęcia (na białej kartce) i przesłać je sobie na maila albo pobrać je z telefonu, podłączając go do komputera. Zapisując załączniki na swoim komputerze, opisz je czytelnie (np. dowod_JR_01.jpg), by potem łatwo sprawdzić, czy zostały poprawnie dodane.

Aby dodać załącznik, trzeba kliknąć w ikonkę spinacza przy okienku do dodawania załącznika.

 

Dopisywanie do listy wyborców krok 4 - dodanie skanu dokumentu

Pamiętaj, że możesz dodać dwa załączniki - w przypadku dowodu osobistego mogą to być skany jego dwóch stron. Razem pliki te nie mogą być większe niż 10 MB.

Dopisywanie do listy wyborców krok 4 - dodanie skanu dokumentu 2

Dopisywanie do listy wyborców krok 4 - dodanie skanu dokumentu 3

Jeśli wszystko się zgadza, kliknij "DALEJ".

7. Na początku kolejnej strony wyświetla się aktualny adres zameldowania, pobrany z danych z profilu zaufanego.
*Uwaga - jeśli na tym etapie coś się nie zgadza w danych, przerwij procedurę i najpierw zgłoś niezgodność danych (to także załatwisz przez ePUAP).

Dopisywanie do listy wyborców krok 5a

Następnie należy wpisać adres, pod którym rzeczywiście przebywasz. W polu "miejscowość" po wpisaniu co najmniej trzech liter wyświetlą się podpowiedzi - wybierz odpowiednią miejscowość pasującą do urzędu gminy wybranego wcześniej.

Należy obowiązkowo wypełnić pola "kod pocztowy" i "numer domu". Do wypełnienia jest też pole "ulica" - kiedy wpiszesz trzy pierwsze litery nazwy, wyświetlą się podpowiedzi.  13 września jeszcze pojawiał się problem polegający na tym, że nie wszystkie ulice były na liście. Jeśli próbujesz wpisać ulicę ręcznie, nie zostanie ona rozpoznana.

Ten problem już nie powinien się pojawić. Jeśli jednak na niego trafisz, należy niestety w tym momencie przerwać składanie wniosku. Urząd ma obowiązek sprawdzić, czy mieszkasz w danej lokalizacji. Jeśli nie podasz nazwy ulicy (a jako numer wpiszesz "BRAK") , musisz liczyć się z odmową wpisu do rejestru [aktualizacja].

king size - /pic/photo/dopisanie_do_listy_wyborcow_10_1536856571.jpg

Na końcu tej strony znajdziesz "Deklarację" - zobaczysz adres, który został wpisany. Nad nim znajduje się Oświadczenie, że stale zamieszkujesz pod poniżej podanym adresem. Musisz je potwierdzić (zaznaczyć kwadracik) - jest to konieczne do złożenia wniosku.

Jeśli chcesz coś poprawić, kliknij przycisk "WSTECZ". Jeśli wszystko się zgadza, kliknij przycisk "DALEJ"

9. Na kolejnej stronie zobaczysz podgląd swojego wniosku. Na tym etapie warto sprawdzić dane - możesz się cofnąć i je poprawić.

Dopisywanie do listy wyborców krok 6

Na końcu tej strony wyświetlają się dodane załączniki - sprawdź, czy są dodane właściwe pliki.

Dopisywanie do listy wyborców krok 6a

Jeśli poza tym wszystko się zgadza, możesz kliknąć "Podpisz i wyślij".

10. Ponownie trafiasz na stronę logowania do swojego profilu zaufanego  - zaloguj się odpowiednią dla siebie metodą.

11. Na kolejnym ekranie zobaczysz informacje o swoim wniosku. Jeśli wszystko się zgadza, kliknij "Podpisz profilem zaufanym" (niebieski przycisk z białym napisem na górze lub na dole strony).

Dopisywanie do listy wyborców krok 7

12. Po kliknięciu przycisku "Podpisz profilem zaufanym" pojawi się okienko z miejscem na wpisanie kodu autoryzacyjnego, który przychodzi na telefon (numer przypisany do profilu zaufanego).

Po wpisaniu kodu autoryzacyjnego i kliknięciu "Autoryzuj i podpisz dokument" przejdziesz z powrotem do portalu obywatel.gov.pl, gdzie pojawia się informacja, że wniosek został wysłany.

Dopisywanie do listy wyborców finał

13. Potwierdzenie wysłania formularza otrzymasz na adres mailowy, a także znajdziesz je w skrzynce ePUAP, w zakładce "Wysłane" (zarówno wysłany wniosek, jak i UPP - Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia w postaci pliku XML).

Dopisywanie do listy wyborców UPO

Dopisywanie do listy wyborców UPO

Urząd musi odpowiedzieć na Twój wniosek. Ma na to trzy dni robocze.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:

fot. Freepik



fot. Freepik







fot. Freepik



fot. Freepik