Internauci a wspieranie potrzebujących podatkami
Pomimo, że internauci doskonale zdają sobie sprawę z możliwości przekazania 1% podatku dochodowego od osób fizycznych na rzecz organizacji pożytku publicznego, to blisko połowa z nich nie wie jak to zrobić.
94 proc. użytkowników Sieci w wieku co najmniej 15 lat deklaruje, że słyszało o możliwości przekazania 1% podatku dochodowego od osób fizycznych na rzecz organizacji pożytku publicznego - informuje firma badawcza Gemius. Świadomość ta nie jest jednak podparta wiedzą o zasadach regulujących tego typu rozliczenia - łącznie aż 44 proc. badanych nie wie, w jaki sposób może przekazać 1 proc. swoich dochodów na rzecz organizacji pożytku publicznego.
Niemal połowa (49 proc.) polskich internautów, którzy dopiero będą rozliczać się z fiskusem, zamierza w tym roku przekazać 1% swojego podatku organizacjom pożytku publicznego. 48 proc. z nich w marcu 2007 roku stało jeszcze przed ostatecznym wyborem konkretnego odbiorcy - podaje Gemius.
Blisko połowa (49 proc.) użytkowników sieci wie dokładnie, na czym polega procedura przekazywania 1% podatku. W przypadku pozostałych internautów brak wiedzy dotyczącej głównych założeń ustawy wydaje się być istotną przeszkodą powodzenia "akcji 1%". Co trzeci badany, który rozliczał się z fiskusem w ubiegłym roku, nie wsparł żadnej organizacji właśnie z powodu braku świadomości, jak to uczynić.
Wielu internautów rozlicza się z fiskusem dopiero w ostatniej chwili - 12% z osób rozliczających się poinformowało, że wszelkie formalności załatwi dopiero w czwartym tygodniu kwietnia. Decyzja o przekazaniu 1% podatku podejmowana jest przez co piątego internautę dopiero na kilka dni przed złożeniem deklaracji podatkowej.
W poprzednim roku najczęściej przekazywano pieniądze organizacjom pomagającym dzieciom - aż 46 proc. wspierających "jednym procentem" podatku wybrało te organizacje. Na mniejsze wsparcie finansowe mogły liczyć podmioty niosące pomoc osobom starszym, chorym, niepełnosprawnym, a także organizacje zajmujące się ochroną zdrowia oraz o profilu edukacyjnym i wychowawczym. Główną motywacją dla przekazywania części swojego podatku jest ogólna chęć niesienia pomocy. Drugim czynnikiem wymienianym przez respondentów była identyfikacja z celami i wartościami, które dana organizacja realizuje.
Co ciekawe, najskuteczniejszym medium reklamowym "akcji 1%" jest telewizja - 68 proc. internautów z tej grupy wskazało na zetknięcie się ze spotami telewizyjnymi. Reklama prasowa dotarła do 51 proc. badanych. Kampanię outdoorową dostrzegło 39 proc. respondentów. Kreacje reklamowe w internecie promujące "akcję 1%" zauważył co trzeci internauta (36 proc.).
Badanie przeprowadziła firma Gemius SA na prośbę stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce. W ankiecie wzięło udział 1519 osób.