Informacje zamiast złota, słowa zamiast miecza
Gry RPG umożliwiają wcielenie się w postać bohatera i dość swobodne przemierzanie wirtualnego świata. A gdyby tak ten świat i postać bohatera wykorzystać do nauki dziennikarstwa i... wyrobienia ogłady towarzyskiej?
Na pomysł przeróbki jednej z popularnych gier w celach edukacyjnych wpadli naukowcy z University of Minnesota. Postanowili zmodyfikować "Neverwinter Nights" tak, aby gracz zamiast złota zbierał informacje, a zamiast miecza używał słowa.
Scenariusz gry także się zmienił. Gracz wciela się w dziennikarza, który ma zebrać informacje na temat wypadku kolejowego, w czasie którego doszło do wycieku przewożonego amoniaku. Bohater może podpytywać ludzi barach, odwiedzać bibliotekę i biura administracji rządowej.
Prowadząc rozmowy zawsze ma do wyboru kilka opcji i może stosować różne strategie perswazji. Jeśli wirtualny rozmówca uzna go za zbyt agresywnego lub niewychowanego to rozmowa się zakończy.
W tworzeniu gry uczestniczyli Matt Taylor (projektant gry) i Kathleen Hansen (profesor dzienniakrstwa). Po pierwszej modyfikacji efekt był nieco zabawny, bo grafika nadal osadzona była w klimacie "Neverwinter Nights". Potem przerobiono wygląd miasta i postaci na współczesny.
Twórcy gry są zdania, że nauczy ona nie tylko zbierania informacji, ale także obycia w sytuacjach towarzyskich. Jest to dobry przykład na to, że gry komputerowe nie są złem samym w sobie. Dopiero treści jakie promują mogą być negatywne lub pozytywne.