Za nami II odsłona najbardziej oczekiwanej konferencji tej wiosny – Kongresu Dyrektorów E-commerce, organizowanego przez Grupę Unity. Podczas dwóch merytorycznych dni, kilkunastu godzin prelekcji oraz dyskusji rozmawiano o najgorętszych trendach w e-commerce, najskuteczniejszych narzędziach wsparcia handlu internetowego oraz o możliwościach, jakie dają nowe technologie w kontekście najważniejszych wyzwań branży.
reklama
Przez gości wydarzenie zapamiętane zostanie również jako doskonała okazja do owocnego networkingu oraz wymiany doświadczeń i wiedzy. "Przyjechałem tu po to żeby się nauczyć paru rzeczy, podpatrzeć rozwiązania innych firm, niekoniecznie konkurencji (...). Poszczególne elementy tych rozwiązań można wdrożyć w naszej firmie i to jest właśnie warte wyłapania" - deklaruje Jerzy Wróblewski, European Operations and ISIT Manager w firmie Nestle Waters Direct Europe.
Podsumowując II Kongres Dyrektorów E-commerce i formułując wnioski z dyskusji, warto wskazać kilka najistotniejszych pojęć, które mają kluczowe znaczenie w odpowiedzi na pytanie o kierunki rozwoju branży.
Omnichannel – niedościgniony ideał. Idei omnichannel w Polsce nie udało się w pełni zrealizować jeszcze żadnemu biznesowi opartemu o e-commerce. Sama definicja tego zjawiska, wciąż może być postrzegana w różny sposób. Łukasz Siemiński, E-commerce Manager w Leroy Merlin, widzi natomiast omnichannel jako spójność, dzięki której doświadczenia klienta są jednakowe w każdym z kanałów. Na pewno nie należy utożsamiać omnikanałowości z multikanałowością. Ta ostatnia, co prawda, również zakłada istnienie wielu kanałów, nie definiuje jednak współpracy między nimi, a raczej działalność konkurencyjną. Wdrażając ideę omnichannel, warto pamiętać o zachowaniu równowagi. "Agresywne strategie łamania „status quo” potrafią szybko zniszczyć relacje i zaufanie między partnerami biznesowymi, budowane często przez pokolenia. Warto więc szukać strategii WIN-WIN na angażowanie kanałów elektronicznych do wspierania tradycyjnych kanałów dystrybucji, z poszanowaniem dla istniejących w nim ról" - twierdzi, Piotr Wrzalik, Wiceprezes Zarządu Grupy Unity.
Logistyka – podstawa sukcesu, ważna jest jednak rozwaga. Logistyka dziś to poza znaną wszystkim regułą 7R również optymalizacja i sprawne zarządzanie wszystkimi procesami, podkreśla Mariusz Wesołowski, E-commerce Customer Manager w Grupie Raben. Od logistyki zależy spełnienie obietnicy danej klientowi i powodzenie naszego projektu. Chcąc więc np. skrócić łańcuch dostaw, należy zapewnić rozwiązanie, dzięki któremu na zmianie nie ucierpi klient oraz relacje z partnerami.
Internacjonalizacja – wyzwanie warte odpowiedniego przygotowania. Według Janine Nöthlichs, Global Content Marketing & PR Manager w Salesupply, jednego z zagranicznych gości Kongresu, aby zbudować zaufanie wśród potencjalnych klientów za granicą, nie wystarczy przetłumaczenie strony internetowej. Warto wcześniej poszukać partnerów w logistyce, zapewnić obsługę klienta w języku nowego dla nas rynku, umieścić na stronie rozpoznawalne znaki handlowe, a przede wszystkim zaplanować odpowiednio sprofilowany marketing. Wagę znajomości lokalnego rynku podkreśla również Adam Jankowiak, E-commerce Manager w MM Brown Polska, firmy będącej właścicielem marki Chocolissimo. Według niego ważna jest przede wszystkim obserwacja kultury związanej z produktem, który proponujemy, np. w Belgii nie ma potrzeby tworzenia sklepu online z czekoladą, ponieważ ludzie są przyzwyczajeni do kupowania czekolady w sklepach stacjonarnych.
Elastyczność – niezastąpiona w zmiennych warunkach. Sukces w e-commerce nie zależy od wielkości firmy. Małe firmy są znacznie bardziej elastyczne, co umożliwia im szybsze podejmowanie decyzji i wykorzystywanie okazji, które z różnych względów są dla dużych graczy niedostępne lub przez nich pomijane. Elastyczność jest ważna również w podejmowaniu decyzji dotyczących wykorzystania nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Jorij Abraham, Director Research & Advise w Ecommerce Europe, zwraca uwagę na fakt, iż przynajmniej raz na trzy miesiące pojawia się jakaś zupełnie nowa technologia, nikt nie jest w stanie jednak przewidzieć, czy będzie się ona rozwijać i odniesie sukces. Największym wyzwaniem jest więc budowa jak najbardziej elastycznej architektury, która z powodzeniem będzie się dostosowywać do coraz nowszych technologicznych rozwiązań.
Człowiek – wciąż najważniejszy, rozważnie obserwujmy jego zachowania. Ważnym aspektem segmentacji klientów jest budowanie person, które będą wzorem odbiorców idealnie sprofilowanego contentu. Podstawową zasadą w tym procesie, jak podkreśla jeden z keynote speacker’ów Kongresu, Hisham Shila, E-commerce coördinator w Brink Group, jest zbieranie tylko tych informacji, które pomogą w profilowaniu, a nie wszystkich możliwych do gromadzenia danych. Nie warto też ulegać stereotypom. Wydawać by się mogło na przykład, że klientami sklepów z zabawkami są głównie kobiety. Z doświadczeń Justyny Torres (E-Commerce Director, Członek Zarządu TOYS”R”US Poland Sklep Internetowy) wynika jednak, że właściwie połowa kupujących to mężczyźni. Obserwacja zachowań i preferencji klientów powinna odbywać się w sposób ciągły i dynamiczny, bo przecież często sprzedajemy nie tylko produkty, ale i marzenia…
Kongres Dyrektorów E-commerce to już obowiązkowy punkt w kalendarzu imprez branżowych. Tegoroczna edycja nawiązała swoją tematyką do zmian, jakie niesie za sobą postęp technologiczny. Dokąd więc zmierza branża e-commerce? Nadchodzi era omnikanałowości oraz click and collect, co oznacza, że klient będzie kupował w wielu kanałach jednocześnie i prawdopodobnie przestanie zauważać różnice między nimi. Jak twierdzi Grzegorz Wójcik z E-commerce Poland: „Kiedyś to Internet zmieniał rzeczywistość offline, dziś to offline zmienia Internet”. Kierując biznesem opartym na sprzedaży internetowej, warto o tym pamiętać.
Organizatorem II Kongresu Dyrektorów E-commerce jest Grupa Unity, partnerami wydarzenia - firmy Raben, Go.pl, Przelewy24 oraz Freshmail.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*