Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Hyperloop - transport szybszy niż samolot, czysty, odporny na pogodę. Uda się go zbudować?

13-08-2013, 12:15

Hyperloop to koncepcja superszybkiego środka transportu, którą przedstawił Elon Musk, założyciel PayPal, SpaceX i Tesla Motors. Ogólna idea jest taka, aby stworzyć coś jak pocztę pneumatyczną, tylko do przewożenia ludzi.

robot sprzątający

reklama


Projekt nowego systemu transportu o nazwie Hyperloop został przedstawiony przez Elona Muska. Na blogu Tesla Motors znajdziecie dokument PDF, który dokładnie opisuje całą ideę. My w tym miejscu przedstawimy bardzo ogólne założenia.

Hyperloop - pojazd w specjalnym środowisku

Elon Musk doszedł do wniosku, że idealny środek transportu powinien być nie tylko szybki, tani, ale również niezależny od pogody i wydajny energetycznie. Musk stwierdził, że idealne byłoby podróżowanie w odpowiednio kontrolowanym środowisku.

Hyperloop ma pozwalać właśnie na coś takiego. To rozwiązanie transportu jest wzorowane na poczcie pneumatycznej, a więc chodzi o stworzenie specjalnej rury, w której poruszałaby się kapsuła z pasażerami. Według Muska Hyperloop mógłby pokonać trasę z Los Angeles do San Francisco w ciągu 30 minut. Gwarantowałoby to małe tarcie, niezależność od pogody i nie byłoby ryzyka wykolejenia... teoretycznie.

rysunek
Koncepcja kapsuły Hyperloop

Transport w niskimi ciśnieniu

Oczywiście pojawia się mnóstwo problemów technicznych, które Musk i jego inżynierowie chyba rozwiązali. Hyperloop ma służyć do komunikacji między miastami odległymi o setki kilometrów. Trudno byłoby zbudować rurę o tej długości i utrzymywać w niej próżnię. Twórcy Hyperloop doszli jednak do wniosku, że wystarczy utrzymać w tej rurze odpowiednio niskie ciśnienie.

Powietrze w rurze stwarza problem, nawet jeśli jest rzadkie. Poruszająca się kapsuła mogłaby działać niczym tłok w strzykawce. Ten problem ma być rozwiązany dzięki kompresorowi na przodzie kapsuły, który będzie aktywnie przenosił powietrze na tył pojazdu.

Kolejna kwestia to wytworzenie poduszki powietrznej, dzięki której kapsuła mogłaby się poruszać w rurze bez nadmiernego tarcia. Do tego celu miałyby posłużyć płozy, które wytwarzałyby poduszkę aerodynamicznie. Przy niższych prędkościach trzeba by ją wytworzyć ciśnieniowo.

grafika

System napędzany słońcem

Napędzanie kapsuł ma się odbywać dzięki magnetycznym akceleratorom liniowym umieszczonym na trasie. Sama kapsuła musi być wyposażona w kompresor, jego silnik, wirniki i baterie. Energia potrzebna do napędzania systemu mogłaby pochodzić z baterii słonecznych umieszczonych na rurze. Sama rura mogłaby być budowana na filarach, aby omijać przeszkody terenowe i przeprowadzać ją nad terenami prywatnymi.

grafika
Koncepcja trasy Hyperloop z panelami słonecznymi

Sonda
Czy Hyperloop to projekt możliwy do realizacji?
  • tak
  • raczej tak
  • raczej nie
  • nie
wyniki  komentarze

Czy taki transport byłby bezpieczny? Tak, jeśli dałoby się zagwarantować integralność całego systemu. Nie można wykluczyć np. zniszczenia instalacji przez trzęsienie ziemi, co mogłoby prowadzić do katastrofy. Nie można wykluczyć ataku terrorystycznego na elementy infrastruktury.

Koszty? Według Elona Muska wspomniana trasa z Los Angeles do San Francisco mogłaby kosztować 6 mld dolarów. Oczywiście trzeba brać pod uwagę, że koszty budowy takiej linii to jedno, a koszty użytkowania to drugie. Jakie byłyby korzyści z posiadania takiej formy transportu, która mogłaby służyć także do przewozu towarów? Tak naprawdę trudno to oszacować, choć z pewnością cała ta wizja jest bardzo czarująca. Prototyp - według Muska - mógłby powstać w ciągu 3-4 lat.

Czytaj także: Sieć dronów do przesyłania rzeczy tańsza niż kolej lub drogi - wideo


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. Freepik



fot. DALL-E



fot. DALL-E