Facebook oszukuje reklamodawców? Kolejne problemy Zuckerberga

31-07-2012, 17:01

Kto klika w reklamy na Facebooku? Okazuje się, że w niektórych przypadkach wcale nie internauci...

Firma Limited Run, która przygotowuje sklepy internetowe, opisała ostatnio swoje bardzo nieprzyjemne doświadczenia związane z reklamą na Facebooku. Co więcej, sugeruje również, że serwis może oszukiwać klientów.

Czym są fałszywe kliknięcia?

Facebook spamReklamy w serwisach internetowych mogą być rozliczane na różne sposoby. Najczęściej reklamodawca płaci za każdy tysiąc odsłon, jednak na Facebooku można skorzystać również z modelu CPC (płatne za kliknięcie). W praktyce oznacza to, że reklamodawca płaci określoną sumę tylko wtedy, gdy któryś z internautów kliknie w jego reklamę.

Łatwo się domyślić, że gdy w reklamy nie klikają internauci, a na przykład boty lub inne sztuczne twory, reklamodawca może w szybki sposób stracić dużo pieniędzy, nie uzyskując jednocześnie żadnych efektów swojej kampanii. Mechanizmy, które mają chronić przed tego typu procederami, stosuje więc z pewnością nie tylko Facebook, ale również np. Google w swoim AdSense.

80% ruchu to boty?

Wspomniana wcześniej firma Limited Run zauważyła, że nie może zidentyfikować aż 80% użytkowników, którzy trafiają do niej z Facebooka. Zaniepokoiło to deweloperów do tego stopnia, że przygotowali własne narzędzie do analizy przychodzącego ruchu. Szybko okazało się, że aż 80% rzekomych klikających ma wyłączoną obsługę JavaScriptu, co jest mało prawdopodobne w przypadku prawdziwych osób (zwykle 1-2%).

Oczywiste jest więc, że ktoś klikał w reklamy Limited Run za pomocą swoich skryptów, by do firmy nie trafili klienci lub żeby szybciej zrealizować daną kampanię. Warto zauważyć, że w tym przypadku tak naprawdę nie da się zidentyfikować osób, które dokonywały fałszywych kliknięć. Analizy tego typu mógłby, co prawda, dokonać Facebook, jednak społecznościowy gigant jest jednym z oskarżonych, więc i tu nie możemy liczyć na oczywiste rozwiązanie sprawy.

Facebook by ryzykował?

Sonda
Korzystasz z reklam na Facebooku?
  • Tak
  • Nie
wyniki  komentarze

Ostatnie wyniki finansowe Facebooka zawiodły inwestorów, spychając kurs akcji spółki do historycznych minimów. Jest oczywiste, że koncern Zuckerberga musi intensywnie pracować nad poprawą swoich przychodów, szczególnie biorąc pod uwagę spadającą dynamikę wzrostu zysków z reklam. Wydaje się jednak mało prawdopodobne, by Facebook oszukiwał reklamodawców, ryzykując swój wizerunek dla krótkoterminowej korzyści.

Najprawdopodobniej za fałszywe kliknięcia odpowiada jeden z konkurentów Limited Run, który po prostu chciał obniżyć skuteczność reklam "wrogiej" firmy. W praktyce jednak, kupując reklamę na Facebooku czy w Google AdWords, nigdy nie mamy pewności, że prezentowane nam dane są poprawne.

Czytaj także: Zuckerberg jak kombinacja twórców firmy Apple?


Przepisy na coś słodkiego z kremem Nutella
  
znajdź w serwisie

RSS  

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy