ePUAP zaczął ten rok awariami. Chluba informatyzacji jakby się zacina

16-01-2014, 13:50

W ubiegłym tygodniu ePUAP miał awarie i najwyraźniej dalej są z nim problemy. To kluczowa platforma dla polskiej e-administracji, więc nic dziwnego, że przedłużające się awarie osłabiają wiarę społeczeństwa w państwowe e-usługi.

Pod koniec ubiegłego tygodnia Sejm uchwalił nowelizację ustawy o informatyzacji. Gazety zaczęły pisać o tym, że niebawem e-dokumenty będą równie ważne jak dokumenty papierowe, a wszystko dzięki wspaniałej platformie ePUAP. Niestety w tym samym czasie, gdy kraj obiegała wieść o elektronicznej rewolucji, system ePUAP sprawiał problemy i chyba sprawia je nadal. 

ePUAP zaczął rok awariami

Dziennik Internautów odnotował już wcześniej, że 10 stycznia ePUAP miał awarię. Były problemy z logowaniem. Poinformowano o usunięciu tamtej awarii, ale już 13 stycznia doniesiono o kolejnej. Tym razem wystąpiły problemy z funkcją wyświetlenia formularzy oraz korzystania z wyszukiwarki.

zrzut

Awaria z 13 stycznia chyba nie została jeszcze usunięta. Tak wynika m.in. z listów do naszej redakcji oraz z wpisów internautów na facebookowej stronie ePUAP. Awarii może towarzyszyć dezinformacja, bo nieco inne komunikaty są wyświetlane na stronie ePUAP, a inne na Facebooku. Cóż... widocznie pełne korzystanie z ePUAP musi wymagać Facebooka... taki kraj.

ePUAP: Doradzamy korzystanie z alternatyw

W ostatnim wpisie administratorów ePUAP-u na Facebooku czytamy:

Uprzejmie informujemy, że od początku stycznia br. prowadzimy intensywne prace związane z przejęciem utrzymania systemu ePUAP. Jest to zadanie wymagające wielu prac analitycznych, technicznych i administracyjnych. Zespół utrzymaniowy cały czas pracuje nad usuwaniem błędów zgłaszanych przez użytkowników oraz zapewnieniem stabilności działania systemu.
(...) W miarę możliwości, prosimy o wzięcie pod uwagę korzystanie z alternatywnych kanałów komunikacji, które umożliwią wywiązanie się z wszelkich zobowiązań względem organów administracyjnych.

Jednocześnie, zwracamy się z prośbą o zgłaszanie problemów w funkcjonowaniu ePUAP do Wsparcia użytkowników ePUAP mailowo na adres: epuap-pomoc@cpi.gov.pl. Wówczas otrzymają Państwo potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia do realizacji, w przypadku wątpliwości dotyczących problemu będziemy mieli możliwość uzupełnienia danych a następnie zostanie przekazana do Państwa informacja o rozwiązaniu problemu. Tylko tak zgłoszony problem będzie mógł zostać poprawnie obsłużony, a użytkownik otrzyma pełną informację dot. zgłoszenia...

Tu należy dodać, że w styczniu jednostką odpowiedzialną za utrzymanie ePUAP stało się Centrum Projektów Informatycznych (CPI). Według internautów od tego czasu są problemy. Teraz dowiadujemy się, że to przejęcie wymaga "wielu prac analitycznych" i innych, które najwyraźniej są przeprowadzane dopiero teraz. Jeden z internautów na Facebooku porównał to do działania chirurga, który planuje operację po rozcięciu pacjenta.

Sonda
Korzystasz już z ePUAP?
  • tak, często
  • korzystałem kilka razy
  • nie
wyniki  komentarze

Oczywiście awarie zdarzają się nawet najlepszym, ale dzieje się bardzo niedobrze, gdy w systemie kluczowym dla administracji następuje cały ciąg awarii. Temu zjawisku towarzyszy dezinformacja. Komunikaty opublikowane przez administratorów systemu sugerują, że sami administratorzy nie wiedzą o wszystkich problemach. Wciąż nie ma deklaracji co do przywrócenia pełnej sprawności kluczowego systemu.

Czytelnicy DI zaczęli kierować do nas pytania o to, czy taka awaria ePUAP nie stanowi zagrożenia dla bezpieczeństwa danych obywateli. Skierowaliśmy te pytania m.in. do MAC i czekamy na odpowiedzi. 

Czytaj także: E-dokumenty będą zrównane z papierowymi - ustawa czeka na podpis prezydenta


Przepisy na coś słodkiego z kremem Nutella
  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy