Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Dyrektywa PSD2. Ma być bezpieczniej, więc nie daj się nabrać

09-09-2019, 22:59

14 września zmieniają się zasady m.in. płatności kartami i logowania do serwisów bankowości internetowej. Będzie to także czas żniw dla oszustów, polujących na nasze dane albo po prostu na dostęp do naszych kont. Ostrożnie!

robot sprzątający

reklama


Bank z pewnością będzie na różne sposoby informował swoich klientów o zmianach, które zaczynają obowiązywać od 14 września. Będą to wykorzystywać oszuści. Dlatego klienci bankowości internetowej powinni zachować szczególną czujność, kiedy otrzymają korespondencję wyglądająca na pochodzącą od banku.

Nie podawaj danych

Banki internetowe nie proszą w swoich wiadomościach o podawanie żadnych danych (takich jak dane logowania do bankowości elektronicznej, kody autoryzacyjne, PIN czy dane osobowe). Jeśli natrafisz na wiadomość, w której bank prosi Cię o takie dane, nie odpisuj na nią. Warto poinformować bank, że trafiła do Ciebie taka wiadomość.

Nie klikaj w linki

Banki internetowe nie zamieszczają w swoich mailach linków do stron, na które trzeba podać jakiekolwiek dane, np. dane logowania. Jeśli otrzymasz mail z takim linkiem, nie klikaj w niego. Jeśli link został nieopatrznie kliknięty, nie należy podawać żadnych danych na stronie, na którą się weszło.

Jeśli bank oczekuje od Ciebie jakiejś aktywności (np. zmiana ustawień), poinformuje Cię w mailu, w którym miejscu na stronie bankowości elektronicznej należy zmienić swoje ustawienia. Zanim zalogujesz się do bankowości elektronicznej, sprawdź adres strony - nie zaszkodzi upewnić się, że jesteś we właściwym miejscu.

Nie p

Z dużą podejrzliwością należy traktować także wszystkie próby kontaktu - nie tylko mailowe, ale też np. SMSy czy telefony - w której klient banku proszony jest o przekazanie informacji zawierających dane wrażliwe. Jeśli otrzymasz taki SMS lub telefon, odmów podania jakichkolwiek danych. Możesz natomiast zadzwonić na infolinię banku i opowiedzieć o próbie kontaktu.

Nie otwieraj załączników

Jeśli otrzymasz:

  • informacje o zablokowanym koncie i prośbę np. o kliknięcie w link do jego odblokowania,
  • prośbę o otwarcie załącznika innego niż dokumenty zwykle otrzymywane z banku (np. wyciągi),
  • prośbę o wykonanie płatności lub przelewu internetowego itp.

nie rób niczego, co jest wskazane w wiadomości - nie klikaj, nie otwieraj, nie wykonuj przelewu. Warto także poinformować bank o próbach podszywania się pod niego.

Ujmując zasady bezpieczeństwa krótko:

  • nie działaj pochopnie. Jeśli wiadomość Cię zaniepokoi albo boisz się, że przez brak reakcji coś Ci umknie, zadzwoń na infolinię banku i opowiedz o otrzymanej wiadomości;
  • sprawdzaj adres, z którego przyszedł e-mail "od banku";
  • nie podawaj w odpowiedzi na mail żadnych danych;
  • nie klikaj w zawarte w wiadomości linki;
  • nie otwieraj załączników do maila.

Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *