Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Format Microsoftu zastąpi JPEG?

25-05-2006, 09:55

Microsoft ma zamiar wprowadzić na rynek nowy format plików graficznych - Windows Media Photo - mający rywalizować z formatem JPEG. Przedstawiciele firmy z Redmond przekonywali na konferencji w Seattle o jego zaletach.

Jak twierdzą oficjele Microsoftu, obrazki w nowym formacie będą mogły być dwa razy mniejsze niż obrazy JPEG. Przy kompresji 12:1 uzyskać można efekt podobny jak w JPEG przy kompresji 6:1 (stosowanej zazwyczaj w aparatach cyfrowych).

W czasie prezentacji na Windows Hardware Engineering Conference, Bill Crow z Microsoftu pokazał dwa obrazki Windows Media Photo i JPEG, obydwa poddane kompresji 24:1. Na obrazie w formacie Microsoftu dało się ponoć zobaczyć o wiele więcej szczegółów.

Z takiej oszczędności miejsca ma płynąć wiele korzyści. Poza oczywistą możliwością upchnięcia większej liczby zdjęć na nośniku, ma się skrócić czas drukowania i transferu obrazów przez sieć. Można się spodziewać, że wpłynie to również korzystnie na wydajność baterii w kamerach i aparatach.s

Windows Media Photo ma mieć również inne zalety. Przykładowo obracanie obrazu nie będzie wymagało jego dekodowania i ponownego kodowania.

Producenci sprzętu na razie nie palą się do przesiadki z JPEG na format Microsoftu. Ralf Mueller z Sony Ericsson uważa, że nie będzie ona możliwa przed rokiem 2008. Natomiast Steven Wells, fotograf, pokłada w formacie duże nadzieje. Mówi, że być może będzie to pierwszy format pozwalający na znaczną kompresję i nadający się do zastosowania w profesjonalnej fotografii.

Inni komentatorzy zwracają jednak uwagę na to, że format może zginąć, jeśli Microsoft nie wprowadzi odpowiednich rozwiązań licencyjnych, które pozwolą producentom oprogramowania i sprzętu na swobodne korzystanie z jego zalet.

Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *