Kliknij w butelkę! Microsoftu wizja reklam w XXI wieku.
Product placement*, to popularny w filmach sposób reklamy. Wielkie koncerny płacą niemałe kwoty by aktorzy tworzonych filmów używali na planie ich produktów. Migające w tle automaty Coca-Coli, "przypadkiem" pokazana butelka wody mineralnej Nata... a może by w nią kliknąć?
Videohyperlink -- to właśnie pomysł Microsoftu. Stworzenie technologii, która pozwoli na klikanie w poszczególne obiekty pokazywane na filmie. Podobają Ci się buty aktorki? Dlaczego by w nie nie kliknąć i przejść na stronę producenta?
Póki co, ekipa Billa może sobie pomarzyć, bo nie istnieje technologia, która pozwala na takie zabawy z ruchomym obrazem. Microsoft ma jednak dużą motywację, bo na rynku reklamy internetowej pozostaje daleko w tyle za gigantami takimi jak np. Google (ze święcącym triumfy systemem reklamy kontekstowej).
Microsoft chce być liderem w dziedzinie videohyperlink. Problemem może okazać się jedynie to, że na rynku video firma z Redmond nie ma zbyt wielkich wpływów, a ostatnio do przodu wyskoczyło Google, promując swój serwis umożliwiający przeszukiwanie, oglądanie i ewentualnie zakup filmów przez internet.
Pytanie, czy stratedzy z "Małomiękkiego" wzięli pod uwagę jedną z największych udręk speców od marketingu -- ludzkie lenistwo? I nie chodzi mi tu o samą (wrodzoną u niektórych mężczyzn), niechęć do zakupów, ale o zwykłe podniesienie się z wygodnej kanapy, odstawienie pizzy i piwa, zastopowanie filmu, sięgnięcie po myszkę i wreszcie -- niezwykle przytłaczającą czynność kliknięcia?
*Product placement (ang. umieszczenie produktu) - sposób "przemycania" reklamy produktów lub usług poprzez umieszczanie ich w różnoraki sposób w środkach przekazu, filmach, grach komputerowych, książkach.