Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

AP chce zarabiać na internecie

16-04-2011, 12:27

Dwa lata pod kreską wystarczą. Agencja Associated Press podjęła decyzję o zmianie sposobu naliczania opłat swoim amerykańskim klientom wydającym prasę. Ma on uwzględniać czytelnictwo internetowe.

Agencja Associated Press poinformowała, że od przyszłego roku zmieni zasady naliczania opłat amerykańskim klientom, czyli wydawcom prasy. Powód? Malejące dzienne nakłady prasy drukowanej. A od tego wskaźnika zależy wysokość opłaty, jaka jest pobierana przez AP. Zasada ta obowiązuje od roku 1985. Teraz jednak przyszedł czas, by to zmienić.

>> Czytaj także: Wydawcy prasy muszą jeszcze poczekać na zyski z tabletów

:[SONDA]:Nowa formuła ma uwzględniać czytelnictwo online, nie tylko za pośrednictwem komputerów, ale także urządzeń mobilnych, takich jak telefony komórkowe czy tablety. O ile bowiem prasa tradycyjna boryka się z problemami finansowymi i spadkiem liczby czytelników, o tyle w internecie trend jest odwrotny. Dlatego też nowe zasady agencji mają uwzględniać zmiany w sposobie czytania.

Spadek nakładu prasy na rzecz czytelnictwa online to jeden z powodów malejących od dwóch lat przychodów agencji. Drugim jest jej decyzja o obniżeniu stawek, jakie pobiera od wydawców, by pomóc im w sytuacji malejących przychodów z reklam. Teraz jednak sama musi szukać nowych źródeł przychodu, by zbilansować własną działalność. Zwrócenie się ku internetowi wydaje się krokiem logicznym.

Associated Press jest amerykańską agencją prasową powstałą w maju 1846 roku, z siedzibą w Nowym Jorku. Każdego dnia 4100 pracowników rozsianych po 240 biurach dostarcza około 10 tysięcy wiadomości, które tłumaczone są z angielskiego na pięć języków - hiszpański, niemiecki, francuski, niderlandzki oraz szwedzki. Z jej usług korzysta około 1700 amerykańskich gazet.

>> Czytaj także: NYT: System opłat już działa


Źródło: Associated Press