Tradycyjna miotła czy inteligentny robot? Polacy stoją na rozdrożu technologicznej rewolucji w sprzątaniu. Choć większość z nas wciąż wybiera klasyczne metody, to czy już wkrótce smart cleaning zmieni nasze domowe porządki?
reklama
Badanie wykazało, że sprzątać nie lubi 59,77 proc. respondentów. Osoby dbające o porządek najczęściej robią to raz w tygodniu (32,75 proc. wskazań). Kolejną grupę stanowią osoby sprzątające 2–3 razy w tygodniu (23,69 proc.). Codzienne sprzątanie deklaruje 16,71 proc. ankietowanych, kilka razy w miesiącu – 10,72 proc., a raz w miesiącu – 8,73 proc. Całkowity brak aktywności w tym zakresie zgłasza 7,40 proc. badanych.
Nie trać czasu na sprzątanie pokoju we Wrocławiu. Spróbuj zamówić usługę sprzątanie mieszkań w Onlyclean. Pomogą ci posprzątać mieszkanie szybko i sprawnie.
Wyniki badania wskazują na tradycjonalistyczne podejście Polaków do sprzątania. O inteligentnym sprzątaniu słyszało jedynie 31,17 proc. badanych, a 67,50 proc. osób nie zna tego pojęcia.
Główną barierą w adopcji smart cleaningu jest cena – odstrasza ona 51,28 proc. badanych. Prawie 75 proc. użytkowników uznaje za optymalny przedział cenowy od 1000 do ponad 2000 zł, choć ceny prostych robotów sprzątających zaczynają się już od kilkuset złotych.
Użytkownicy rozwiązań smart cleaning dostrzegają wiele korzyści płynących z ich stosowania. Na pierwszym miejscu znajduje się oszczędność czasu, którą docenia 71,47 proc. badanych. Wysoko ceniona jest również wygoda i optymalizacja (63,47 proc.) oraz automatyzacja (57,33 proc.).
Kolejne istotne aspekty to funkcjonalność, która jest ważna dla 36,53 proc. respondentów, oraz jakość sprzątania, doceniana przez 30,93 proc. badanych. Innowacyjność rozwiązań jest kluczowa dla 20,8 proc. ankietowanych.
W zakresie konkretnych funkcji urządzeń, użytkownicy najbardziej cenią:
W kwestii wyboru marek, 55,73 proc. użytkowników przywiązuje wagę do producenta urządzenia. Na rynku wyraźnie dominuje kilku głównych producentów, z Roborock Technology Co. na czele (42,86 proc. użytkowników).
Ranking popularności marek przedstawia się następująco:
Pozostałe marki, w tym Hoffen, Panasonic Holdings Corporation czy Carneo, cieszą się mniejszym zainteresowaniem, każda z nich została wybrana przez mniej niż 4 proc. użytkowników.
Smart cleaning to nowoczesne podejście do utrzymywania czystości, wykorzystujące zaawansowane technologie i zautomatyzowane urządzenia, w tym roboty sprzątające, czujniki, sztuczną inteligencję (AI) i Internet rzeczy (IoT). Rozwiązania te rewolucjonizują sposób, w jaki dbamy o czystość naszych przestrzeni.
Według danych IMARC Group, globalny rynek inteligentnego czyszczenia i higieny osiągnął w 2023 r. wartość 4,4 miliarda dolarów. Prognozy są bardzo optymistyczne – przewiduje się wzrost do 14,4 mld dol. do 2032 r., przy CAGR na poziomie 13,7 proc. (2024–2032).
Jeszcze bardziej dynamiczny rozwój prognozuje MarketsandMarkets – według ich analiz, do 2026 r. sam rynek robotów sprzątających ma osiągnąć wartość 7,5 mld dol., przy CAGR wynoszącym 23,2 proc.
Raport Euromonitor przewiduje 40-procentowy wzrost sprzedaży robotów sprzątających w Europie w latach 2023–2025. Głównym motorem tego wzrostu będą rynki w Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii. Pozycja Polski na tym dynamicznie rozwijającym się rynku będzie zależeć od tempa adopcji nowych technologii przez konsumentów.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 1–14 października 2024 roku metodą CAWI na ogólnopolskiej grupie 1 203 osób. Ankieta zawierała 12 pytań – jednokrotnego oraz wielokrotnego wyboru.
Paweł Szałamacha, Dyrektor dywizji. Dział zarządzania produktami w Komputronik S.A.
Foto: Freepik
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
Solidne i estetyczne ogrodzenie na lata - wybierz najlepsze słupki w siatki.com.pl
|
|
|
|
|
|