Już tylko jedna niedziela (ostatnia) w miesiącu wyłączona jest spod zakazu handlu. Stymuluje to rozwój e-handlu internetowego - w niedziele zamiast ruszać do galerii, odwiedzamy ulubione e-sklepy. Ciekawe wnioski dotyczą e-zakupów żywności.
reklama
Wraz z początkiem roku zaostrzyły się przepisy dotyczące zakazu handlu w niedzielę - zakupy można robić tylko w jedną niedzielę w miesiącu. A że minął już prawie rok obowiązywania ustawy o zakazie handlu w niedzielę, można pokusić się o pewnie podsumowania.
Według statystyk dwa miesiące po zakazie handlu w niedziele o 26% wzrosła sprzedaż w e-commerce, z czego 62% sklepów miało zwiększony ruch na stronie, a 56% odnotowało większą sprzedaż w Internecie. Na podstawie powyższych danych widzimy stały, równy rozwój e-commerce, który powinien spodziewać się jeszcze większych korzyści w 2019 roku. Więcej niedziel niehandlowych to potencjalna szansa na większe przychody ze sprzedaży online.
Nasze opinie co do zakazu handlu w niedzielę są podzielone - nieco większy odsetek badanych ocenia wprowadzenie ograniczeń jako pozytywne. Niezależnie od punktu widzenia, zakaz handlu w niedziele zmienia przyzwyczajenia milionów Polaków, którzy szybko adaptują nowinki technologiczne i są otwarci na nowe możliwości. Ograniczenia handlu w niedziele spowodowały na przykład, że internetowy kanał sprzedaży żywności rozwija się niezwykle dynamicznie. Sklepy oferujące sprzedaż żywności online, czyli tzw. e-grocery, odnotowują zwiększoną ilość zamówień w weekendy i dni ustawowo wolne od pracy. Statystycznie branża rośnie o ok. 10% rocznie, a już co siódmy internauta robi regularnie zakupy w sklepach spożywczych w internecie.
Rosnąca popularność zakupów spożywczych online wiąże się nie tylko z wprowadzonym zakazem handlu w niedzielę, jak również z coraz większym zaufaniem użytkowników sieci do zakupów przez internet. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom gotowy obiad możemy mieć na stole w kilka minut i zaoszczędzić czas.
Prężnie rozwija się również sektor sprzedaży mrożonych produktów – wg ekspertów Icefood.pl w 2018 roku ich sprzedaż wzrosła o ok. 15%. Trend sprzedaży produktów spożywczych przez internet oraz rosnąca popularność mrożonek przyczynia się także do powstawania coraz większej ilości e-sklepów oferujących tego typu produkty. Według danych Nielsen, tylko w ciągu ostatniego roku rynek mrożonek powiększył się o 5,8% pod względem wolumenu oraz o 7,4% wartościowo.
Z obawy przed perspektywą wystąpienia domowych braków, konsumenci zaopatrują się w większą ilość produktów, co może skutkować późniejszym ich marnotrawieniem. Do tego wydaje nam się, że w dzień wolny zjemy więcej. Robienie zapasów skutkuje marnotrawstwem i kupionego jedzenia, i wydanych pieniędzy. Problem marnowania żywności jest w Polsce poważny. Według danych CBOS Polacy rocznie marnują 235 kg żywności na osobę. Z kolei z badania przeprowadzonego na zlecenie Federacji Polskich Banków Żywności przez Instytut Kantar Millward Brown wynika, że w 2018 r. aż 42% badanych Polaków zadeklarowało, że zdarza im się wyrzucać żywność - podczas gdy badania z roku 2017 mówiły o 34%. Najczęstsze deklarowane przyczyny wyrzucania żywności to przekroczenie terminu przydatności do spożycia (29%) i zbyt duże zakupy (20%).
W 2019 roku handel będzie dozwolony tylko w ostatnią niedzielę każdego miesiąca. W 2020 roku w ciągu całego roku takich niedziel będzie już tylko siedem — dwie niedziele handlowe przed świętami Bożego Narodzenia, w jedną przed Wielkanocą i dodatkowo w cztery ostatnie niedziele: stycznia, kwietnia, czerwca oraz sierpnia (chyba że w tych dniach wypada święto wolne od pracy, co może zdarzyć się np. w kwietniu w przypadku Wielkanocy). Zapewne możemy oczekiwać dalszego rozwoju e-grocery, a jeśli zdamy sobie sprawę ze skali marnowania produktów - także rynku dań gotowych o dłuższym terminie przydatności do spożycia.
AUTOR: Maciej Radziwiłł, CEO IceFood.pl
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
Jak przekazywać dane osobowe z Polski do Wielkiej Brytanii na wypadek brexitu. Wyjaśnienia UODO
|
|
|
|
|
|