Wyłudzali pożyczki na dane klientów sieci GSM. Problem dotyczy 2 tys. osób

19-02-2014, 12:25

Dwóch mężczyzn z Lublina weszło w posiadanie danych osobowych, dzięki którym wyłudzali pożyczki. Co najgorsze, nie wiadomo jak te dane trafiły w ich ręce.

Lokalny serwis Wadowice24.pl donosi o bardzo ciekawym śledztwie, które prowadzi Prokuratura Rejonowa w Wadowicach.

To śledztwo dotyczy dwóch mężczyzn, którzy weszli w posiadanie bazy danych zawierających dane klientów sieci telefonii komórkowej. Te dane miały służyć m.in. do wyłudzania pożyczek przez internet.

Oszuści składali przez internet wnioski o małe pożyczki, od kilkuset złotych do tysiąca. Organy ścigania zajęły się sprawą po tym, jak jeden z klientów zgłosił na Policję po otrzymaniu wezwania do zapłaty (zob. Wadowice 24.pl, Klienci telefonii komórkowej naciągnięci na pożyczki. Oszuści wykradli ich dane).

W tej sprawie zidentyfikowano 100 osób poszkodowanych, ale cała sprawa może dotyczyć nawet 2 tys. osób z całego kraju. Najgorsze jest to, że nie wiadomo w jaki sposób oszuści weszli w posiadanie zbioru danych. Teoretycznie te dane mogą gdzieś jeszcze sobie krążyć i lada dzień mogą się znaleźć nowi poszkodowani.

Z ujawnionych informacji wynika, że oszuści próbowali dzwonić do niektórych klientów sieci komórkowych celem potwierdzenia ich tożsamości.

W grudniu pojawiły się informacje o tym, że dane setek tysięcy użytkowników Orange były wystawione na sprzedaż w internecie. Czy z tego źródła skorzystali oszuści? Nie wiadomo.

Wyciek to nie jedyny problem

Choć cała ta sytuacja ma ścisły związek z jakąś tajemniczą kradzieżą danych to warto odnotować, że daje tu o sobie znać jeszcze inny problem.

Wszyscy chcą ułatwiać korzystanie z usług "100% online" i dlatego firmy pożyczkowe umożliwiają uzyskania pożyczki przez internet, bez oglądania człowieka i jego dowodu tożsamości. Do uzyskania takiej pożyczki potrzebne jest konto bankowe, ale banki również ułatwiają zakładanie kont "100% online" poprzez autoryzację przelewem. Powstaje coś w rodzaju łańcuszka ułatwionych autoryzacji, z którego korzystają oszuści.

Sonda
Czy zgodzisz się, że ułatwienia w dostepie do usług finansowych online poszły zbyt daleko?
  • tak
  • raczej tak
  • raczej nie
  • nie
wyniki  komentarze

Powyższy problem był już poruszany przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego i wydaje się, że istnieje potrzeba wypracowania lepszych rozwiązań po stronie banków.

Nie da się rozwiązać problemu tylko przez mocniejszą ochronę danych, bo informacje o ludziach da się zdobyć także bez wycieków. Można tworzyć oszukańcze serwisy rekrutacyjne lub fałszywe strony z tzw. chwilówkami, dzięki czemu ofiary same przekażą dane. Można też skłonić ludzi do wykonania przelewów autoryzujących np. w ramach rzekomych zleceń.


  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Listy
Listy  
« Sierpień 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031