Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Kiedy mówimy o mobilności w kontekście istniejących już serwisów internetowych, wkraczamy w obszar dwóch nieco odrębnych zagadnień: mobilnej strony WWW oraz dedykowanej pod konkretny system operacyjny aplikacji mobilnej. W jakich przypadkach lepiej będzie sprawdzała się strona WWW, a w jakich aplikacja? Jak można wzbogacić ofertę swojego serwisu poprzez wykorzystanie dedykowanych aplikacji mobilnych?

Na wstępie warto porównać cechy stron mobilnych i aplikacji:

Porównanie mobilnej strony WWW z aplikacją mobilną

Źródło: Opracowanie własne

Jak można wnioskować z powyższego zestawienia, oba rozwiązania mają swoje mocne strony i one względem siebie komplementarne – nie muszą być rozpatrywane jako rozwiązania konkurencyjne, ponieważ ich przeznaczenie jest nieco inne.

Idealnym zastosowaniem „klasycznych” stron mobilnych są strony nastawione na prezentację treści: strony informacyjne, strony produktowe.

Kiedy stworzenie dedykowanej aplikacji dla serwisu internetowego jest uzasadnione?

Aplikacje mobilne najbardziej sprawdzają się, gdy:

  • serwis internetowy oferuje użytkownikom różnorakie usługi online, z których użytkownicy mogliby chcieć korzystać cyklicznie i mieć do nich wygodny, szybki dostęp z poziomu swojego telefonu komórkowego,
  • uruchomienie „desktopowej” usługi z poziomu przeglądarki w telefonie jest karkołomne ze względu na ograniczenia interfejsu (wielkość ekranu, wydajność, brak dostosowania do obsługi przez dotyk, brak myszki w telefonie),
  • chęć rozszerzenia swojej usługi o możliwości technologii mobilnej: geolokalizacja, integracja z systemem operacyjnym telefonu, kamerka/aparat fotograficzny, lista kontaktów, kalendarz, alarmy,
  • umożliwienie dostępu do usługi bez dostępu do internetu – treści mogą być pobierane wraz z aplikacją, ale także mogą być pobierane na żądanie w momencie uzyskania dostępu do Internetu, np. przez Wi-Fi, a następnie zapisywane na kartę pamięci w celu późniejszego odtworzenia.

Należy też wziąć po uwagę, że aplikacja mobilna nie musi być produktem w 100% niezależnym od serwisu internetowego. Nadal pozostaje możliwość:

  • pobierania danych z serwisu głównego, dostępu do jego bazy danych,
  • logowania się do serwisu i korzystania z preferencji użytkownika,
  • publikowania treści w serwisie głównym,
  • pełnej, obustronnej wymiany danych między aplikacją mobilną a serwisem WWW.

Koszty

Koszty stworzenia aplikacji mobilnej mogą wydawać się dużo wyższe niż koszty przygotowania mobilnej wersji usługi w postaci strony WWW – ze względu na konieczność przygotowywania aplikacji pod różne systemy operacyjne (Android, iOS na iPhone’ach, Windows Phone). Nie jest to jednak zasadą.

Dzięki technologii HTML5 i takim projektom, jak np. PHONEGAP, możliwe staje się przygotowanie jednej wersji aplikacji, która z jednej strony dalej realizować będzie założenia oprogramowania dedykowanego (integracja z systemem operacyjnym i sprzętem telefonu komórkowego), a jednocześnie dostępna będzie na wiele różnych platform systemowych, dokładnie tak, jak w przypadku klasycznych stron WWW.

Aplikacja mobilna jako dobry sposób na zwiększenie atrakcyjności i zasięgu usług

Na konferencji dotyczącej rozwiązań mobilnych (GigaOm) dyrektor mobilnego działu Facebooka – Erick Tseng – przewidywał, że w ciągu roku lub dwóch połowa wszystkich użytkowników społecznościowego giganta będzie użytkownikami wersji mobilnej.

Niemal pewne jest, że smartfony będą wypierać tradycyjne telefony komórkowe, a co za tym idzie – mobilny dostęp do internetu z czasem stanie się normą. O ile trudno wyobrazić sobie, aby „desktopowy” internet przestał istnieć, to właściwie już teraz pora zacząć o nim myśleć jak o miejscu odwiedzanym nie tylko przez klasyczne PC-ty, ale również wszelkiej maści urządzenia mobilne.

Niektóre usługi aż proszą się o swoją wersję mobilną w postaci użytecznej aplikacji na telefon. Wzbogacenie serwisu o korzyści płynące z GPS czy aparatu fotograficznego (np. wygodne wgrywanie zdjęć) to jedna rzecz, a druga – być może ważniejsza – to umożliwienie korzystania z usługi użytkownikom znajdującym się w dowolnym miejscu, nie tylko za biurkiem.

Case studies

Na koniec przyjrzyjmy się, w jaki sposób zrealizowano aplikacje mobilne dla istniejącego wcześniej serwisu internetowego.

Korzystanie z popularnego serwisu jakdojade.pl na komórce było bardzo uciążliwe ze względu na rozbudowany interfejs użytkownika:

jakdojade.pl - wersja WWW

W wersji mobilnej problem ten został całkowicie rozwiązany.

jakdojade.pl - wersja mobilna

  • Przeprojektowano interfejs, aby dostosować go do mniejszych rozmiarów ekranu – rozbito funkcjonalności aplikacji na kilka zakładek.
  • Wzbogacono aplikację o geolokalizację – przy planowaniu trasy automatycznie wybierana jest „moja aktualna lokalizacja”.

Wzbogacenie aplikacji o taką opcję sprawiło, że aplikacja jest nawet bardziej użyteczna od wersji desktopowej.

Interesująco przedstawia się też sytuacja z systemem transakcyjnym BZWBK. Przygotowana została specjalna aplikacja dostępowa:

BZWBK - system transakcyjny

  • Przeprojektowano interfejs – szybki i wygodny dostęp do najważniejszych opcji internetowego konta bankowego.
  • Dzięki temu, że jest to aplikacja, a nie strona mobilna, czas np. sprawdzenia stanu konta nieco się skrócił.
  • Dużo lepszy user experience niż w przypadku korzystania przez komórkę ze strony webowej.

Symetria IT

Zastanawiasz się, które rozwiązanie będzie dla Ciebie najlepsze? Skontaktuj się z nami: www.symetria.pl/html/i_10_kontakt.html

Jacek Jursza, Senior IT Specialist, Symetria IT


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *