Standardy w zarządzaniu projektami – jak nowocześnie planować pracę?

24-10-2019, 13:41

W zarządzaniu projektami wykorzystuje się dziś wiele modeli i standardów, które mają usprawnić pracę i pozwolić na jak najefektywniejsze zarządzanie zespołem. Jakie standardy możemy wyróżnić? Jak planować pracę nad projektem z ich wykorzystaniem? I w końcu – czy istnieją rozwiązania, które mogą przyspieszyć administrowanie projektem?

zarządzanie projektami

Prince2

W ramach tej metody projekt definiuje się jako organizację, która jest ściśle określona w czasie i służy do osiągania jednego lub kilku celów (produktów) biznesowych, zgodnie z ustaloną strategią. Na PRINCE2 (ang. Project In Controlled Environment) składa się sekwencja 7 zintegrowanych ze sobą procesów:

  • Przygotowanie projektu,
  • Zarządzanie strategiczne projektem,
  • Inicjowanie Projektu,
  • Sterowanie Etapem,
  • Zarządzanie wytwarzaniem produktów,
  • Zarządzanie zakresem Etapu,
  • Zamykanie Projektu.

Dzięki powyższym procesom ogół prac zespołu i kierownika projektu jest silnie zogniskowany na cele biznesowe – projekt musi być maksymalnie opłacalny, a wszelkie działania realizowane w sposób pragmatyczny.

Pierwotnie standard zarządzania PRINCE2 w latach 80. i 90. XX w. wykorzystywały brytyjskie korporacje i instytucje w celu efektywnego kierowania projektami informatycznymi, które były swego rodzaju novum w tamtych czasach. Główna istota metodyki opiera się na świadomej i popartej dobrymi doświadczeniami koordynacji kluczowych decyzji podczas realizacji projektu. Metodę można stosować w wielu branżach, ponieważ kolejne aktualizacje dokładają następne cegiełki tzw. dobrych praktyk zarządzania.

PMI

Metodykę PMI (ang. Project Management Institute) uznaje się za jedną z najlepszych i najbardziej popularnych wśród menedżerów różnego szczebla. Omawiany standard zakłada wykonanie 47 kroków-procesów, aby zarządzanie projektem było efektywne biznesowo i optymalne pod kątem podejmowania decyzji przez poszczególnych kierowników. W PMI stosuje się dwa kroki w przeprowadzeniu projektu: grupowanie obszarów procesów oraz grupowanie cykli zarządzania projektem.

Krok I:

  • Zarządzanie zakresem,
  • Zarządzanie czasem,
  • Zarządzanie kosztami,
  • Zarządzanie jakością,
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi,
  • Zarządzanie komunikacją,
  • Zarządzanie ryzykiem,
  • Zarządzanie zamówieniami,
  • Zarządzanie zaangażowaniem interesariuszy,
  • Zarządzanie integracją.

Krok II:

  • Procesy inicjowania,
  • Procesy planowania,
  • Procesy realizacji,
  • Procesy monitorowania i kontroli,
  • Procesy zamknięcia.

SGM

Metodologia SGM zaleca, aby każdy projekt podzielić na fazy (etapy), które kończą się tzw. bramami (oknami) decyzyjnymi. Dzięki takiemu rozwiązaniu, przechodząc przez kolejne fazy, kierownik projektu oraz kadra decyzyjna nabywają coraz więcej informacji dotyczących realizacji poszczególnych procesów oraz głównych celów projektu. Dodatkowo zdobywanie nowych informacji pozwala na podejmowanie świadomych decyzji po każdej fazie np. czy kontynuować projekt, a jeśli tak to, co należy w nim ulepszyć.

Projekt w rozbiciu na fazy:

  • Określenie zakresu działania (scoping),
  • Okno decyzyjne (stage gate),
  • Opracowanie wstępnej koncepcji biznesowej (build business case),
  • Okno decyzyjne (stage gate),
  • Rozwój projektu (development),
  • Okno decyzyjne (stage gate),
  • Ocena prowadzonych działań i informacja zwrotna (testing and validation),
  • Okno decyzyjne (stage gate),
  • Debiut opracowanego produktu (launch),
  • Okno decyzyjne (stage gate).

Niewątpliwą zaletą SGM, w połączeniu z PRINCE2, jest bardzo wysoka skuteczność oraz elastyczność prowadzonych działań w ramach projektu. Chodzi tutaj o to, że można szybko zareagować, kiedy oczekiwane rezultaty są niezgodne z pierwotnymi założeniami (celami). Nabywanie wiedzy poprzez realizację poszczególnych faz umożliwia podejmowanie coraz lepszych decyzji wraz z oceną kolejnych faz.

Nowoczesne zarządzanie projektami

Niezależnie od przyjętych metod i standardów w zarządzaniu projektami warto wdrożyć rozwiązania cyfrowe, które pozwolą na zintegrowanie zespołu i przyspieszą pracę nad realizacją poszczególnych zadań. Przykładem może być tutaj FlexiProject – zaawansowany, ale intuicyjny w obsłudze system do zarządzania projektami. Niezaprzeczalną zaletą systemu jest fakt, iż pozwala na pełną integrację standardów PRINCE2, PMI, SGM, narzędzi, zespołów i najwyższego szczebla decyzyjnego w jednej, wirtualnej przestrzeni. Dzięki jego wdrożeniu przedsiębiorstwo oszczędza czas oraz o wiele łatwiej wypracowuje opłacalną strategię dla nowego produktu czy usługi lub poprawia już istniejące.

Źródło: http://flexisolutions.pl


Źródło: Publikacja biznesowa. Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Kontakt dla firm zainteresowanych publikacjami w DI: kf@di24.pl
To warto przeczytać






fot. inFakt




fot. Sarota PR


  
znajdź w serwisie

RSS  
RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  

idealdesign.pl - meble designerskie
« Listopad 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
Serwisy specjalne: