Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Rynek ubezpieczeń w oczach polskich internautów

14-12-2011, 20:56

Zakup ubezpieczenia na życie planuje 3 proc. internautów, a prawie wszyscy znają przynajmniej jedną firmę ubezpieczeniową - wynika z raportu Gemius Polska, zrealizowanego we współpracy z Interaktywnym Instytutem Badań Rynkowym. W raporcie zaprezentowano dane na temat posiadanych przez internautów produktów ubezpieczeniowych i planach ich zakupu w ciągu najbliższych sześciu miesięcy.

Rodzaje kupowanych ubezpieczeń

Wśród internautów najbardziej popularne są ubezpieczenia komunikacyjne (49 proc.), na życie (36 proc.), mieszkań (29 proc.) oraz ubezpieczenia zdrowotne (29 proc.). Zaledwie 8 proc. badanych deklarowało korzystanie z ubezpieczeń podróżnych.

Wysoki odsetek osób korzystających z ubezpieczeń komunikacyjnych wynika z przepisów prawa, które nakładają na kierowców obowiązek posiadania ubezpieczenia OC. Według danych zawartych w raporcie „Plany ubezpieczeniowe internautów” w ciągu najbliższych 6 miesięcy około 7 proc. wszystkich badanych zamierza kupić jakieś ubezpieczenie komunikacyjne. W porównaniu z poprzednim okresem badania (jesień 2010) mniej badanych planuje zakup ubezpieczenia AC (różnica 8 punktów procentowych) oraz assistance (7 punktów procentowych). Większą popularnością niż pół roku temu cieszy się natomiast ubezpieczenie szyb (wzrost z 16 proc. do 24 proc.).

Powody zakupu produktów ubezpieczeniowych przez internet
fot. Gemius - Powody zakupu produktów ubezpieczeniowych przez internet
Zakup ubezpieczenia na życie planuje 3 proc. badanych. Jako najważniejszy powód kupowania ubezpieczenia na życie badani wskazują chęć zapewnienia bezpieczeństwa finansowego bliskich po swojej śmierci albo zabezpieczenie przyszłości finansowej najbliższych. 5 proc. badanych planuje zakup ubezpieczenia mieszkaniowego, a 2 proc. chce kupić ubezpieczenie zdrowotne. Wśród badanych internautów najmniejszym zainteresowaniem cieszą się ubezpieczenia podróżne - posiada je 8 proc. badanych, a zakup planuje jedynie 2 proc.

Źródła informacji o ubezpieczeniach i zakup ubezpieczeń przez internet

Internautów pytano również o źródła wiedzy o produktach ubezpieczeniowych i ich zakup przez internet. Z danych zgromadzonych w raporcie wynika, że informacje na temat firm oferujących ubezpieczenia internauci zdobywają przede wszystkim w internecie (47 proc.) oraz zasięgają opinii u rodziny i znajomych (36 proc.).

Cechy ubezpieczeń, na które zwracają uwagę internauci przy ich wyborze
fot. Gemius - Cechy ubezpieczeń, na które zwracają uwagę internauci przy ich wyborze
O ile internet jest najpopularniejszym źródłem wiedzy na temat ubezpieczycieli i ubezpieczeń, o tyle jedynie 8 proc. badanych kupiło polisy ubezpieczeniowe online. Bardziej optymistycznie wyglądają plany zakupu produktów ubezpieczeniowych - w ciągu najbliższych 6 miesięcy internauci zamierzają dokonać zakupu polisy za pośrednictwem internetu. Podobnie jak w poprzednich edycjach badania, najczęściej wskazywanym powodem, który skłonił badanych do zakupu ubezpieczenia direct, jest oszczędność czasu. Inne ważne czynniki wiążą się z możliwością dopełnienia formalności w domu, w spokoju oraz z niższymi opłatami za ubezpieczenie.

Rozpoznawalność firm, które oferują produkty ubezpieczeniowe

Prawie wszyscy respondenci (95 proc.) znają ze słyszenia przynajmniej jedną firmę ubezpieczeniową. Największą rozpoznawalnością niezmiennie cieszy się PZU (84 proc.), następnie najczęściej wskazywane były Warta (73 proc.) i Allianz (69 proc.). Wybierając ubezpieczyciela, internauci zwracali uwagę na wysokość składki (42 proc.), wiarygodność firmy (33 proc.), jasne i zrozumiałe warunki ubezpieczenia (25 proc.).

Raport „Plany ubezpieczeniowe internautów” przygotowano na podstawie badań ankietowych online zrealizowanych od 13 września do 24 października 2011 roku.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *