Przeniesienie numeru w jeden dzień może być niemożliwe

07-07-2009, 20:52

...twierdzą zgodnie Orange i Plus. Innego zdania jest Play, który deklaruje swoją gotowość i uważa, że "operator dysponujący dobrymi specjalistami i nowoczesnymi systemami IT powinien być przygotowany". Co ciekawe, według operatorów Ministerstwo Infrastruktury odpowiedzialne za nowe prawo nie konsultowało z nimi terminu wprowadzenia przepisów. Ministerstwo twierdzi inaczej.

W miniony poniedziałek, 6 lipca 2009 r., weszła w życie nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego nakazująca uporządkowanie umów i regulaminów oraz określenie maksymalnego odszkodowania za zerwanie umów.

Oprócz tego od 6 lipca przenoszenie numeru jest darmowe i w przypadku sieci komórkowych powinno trwać jeden dzień roboczy. Możliwe stało się także przeniesienie numeru do dostawcy, który działa w sieci tego samego operatora.

Wiele kontrowersji wywołał obowiązek przeniesienia numeru w 24 godziny. Część z operatorów nie ukrywała, że wprowadzenie nowych procedur w terminie może okazać się niemożliwe. Innego zdania jest Urząd Komunikacji Elektronicznej, który już zapowiedział kontrolę oraz zagroził ukaraniem operatorów za trudności z terminowym przenoszeniem numerów.

W całej sprawie warto zaznaczyć, iż projekt ustawy regulującej "szybkie" przeniesienie numeru został przekazany do podpisu Ministerstwa Infrastruktury 17 czerwca i zawierał już datę wejścia w życie, tj. 6 lipca 2009. Wydaje się więc, że operatorzy mieli mało czasu na przygotowanie.

Redakcja Dziennika Internautów skontaktowała się z przedstawicielami czterech aktywnie działających operatorów strukturalnych (Era, Orange, Play, Plus). Każdemu operatorowi zadaliśmy jednakowe pytania. Interesowało nas:

  • Czy operator jest przygotowany na realizację procesu przeniesienia numeru w 1 dzień roboczy?
  • Czy Ministerstwo Infrastruktury konsultowało się z operatorem w sprawie terminu wprowadzenia nowych regulacji?
  • Czy zdaniem operatora tak szybki termin wprowadzenia nowych zasad jest możliwy do zrealizowania?
  • Ile faktycznie potrzeba czasu na przygotowanie się do przenoszenia numerów w 24 godziny?
  • Z jakimi zmianami w systemach operatora wiąże się wprowadzenie 24-godzinnego procesu MNP?

Orange, Play oraz Plus odpowiedzieli na pytania Dziennika Internautów. Era jako jedyny operator uchyliła się od odpowiedzi. Rzecznik sieci, Konrad Mróz, poinformował DI, że obecnie jego firma nie udziela informacji na ten temat.

Orange: przeniesienie w 1 dzień raczej nie będzie możliwe

"PTK Centertel robi wszystko, aby być gotowym do świadczenia usługi MNP w jeden dzień po 6 lipca 2009" - mówi Wojciech Jabczyński, rzecznik prasowy Orange. Jabczyński dodaje, że aby to było możliwe, również inni operatorzy muszą być do tego przygotowani od strony technicznej i procesowej.

Zdaniem Orange taki stan rzeczy "raczej nie będzie możliwy". "Dlatego, jako odpowiedzialny operator, nie możemy złożyć teraz jasnej deklaracji, że każdy numer będzie po 6 lipca przeniesiony w jeden dzień" - mówi Wojciech Jabczyński.

Ponadto rzecznik Orange podaje, że termin 6 lipca będzie trudny do zrealizowania. Jak zdradził Dziennikowi Internautów Jabczyński, harmonogram i terminy są obecnie uzgadniane wspólnie ze wszystkimi operatorami. Rozmowy dotyczą zarówno procesu docelowego, jak i ewentualnego rozwiązania przejściowego.

W związku z powyższym możliwa jest sytuacja, że początkowo po 6 lipca 2009 r. operatorzy nie będą przenosić numeru w 1 dzień, tak jak chce tego Ministerstwo Infrastruktury, a np. w 3-5 dni.

Pomimo to Wojciech Jabczyński na swoim blogu zapewnił, że Orange przeniesie numer w jeden dzień roboczy, jeśli dotychczasowy operator po swojej stronie będzie w stanie go zrealizować. Jabczyński dodaje:

Nawet gdy trzeba będzie to zrobić ręcznie, zamiast elektronicznie. Jestem przekonany, że pozostali operatorzy mają tyle samo determinacji, żeby wypełnić warunki rozporządzenia.

Nie było konsultacji z Ministerstwem Infrastruktury

Wojciech Jabczyński podaje, że Ministerstwo Infrastruktury nie konsultowało z Orange wprowadzanych zmian:

Nie było żadnych konsultacji. Projekt rozporządzenia opublikowany 15 maja zawierał 30-dniowy termin wejścia w życie. Natomiast projekt przekazany do podpisu MI 17 czerwca zawierał już datę wejścia w życie, tj. 6 lipca 2009. Należy też zaznaczyć, iż został opublikowany w dzienniku ustaw dopiero 23 czerwca 2009.

Na pytanie dotyczące zmian w systemach operatora Jabczyński z Orange tłumaczy, że dotyczą one interfejsu wymiany danych między operatorami oraz tzw. logiki dla realizacji uprawnienia w systemach operatora.

Nie są to zmiany drobne, ale gruntowna przebudowa procesu w sytuacji, gdy rozporządzenie nie tylko nie odpowiada na wiele pytań, ale również zadaje nowe. Konkretne zmiany będą wynikały z rozmów międzyoperatorskich i porozumienia, które w ich wyniku powstanie - podaje rzecznik Orange, Wojciech Jabczyński.

Play: jesteśmy przygotowani, to dla nas ogromna szansa

Marcin Gruszka, rzecznik prasowy czwartego operatora, potwierdza gotowość swojej sieci do realizacji przeniesienia numeru w 1 dzień roboczy. Gruszka stwierdza: "Przenoszenie numerów w jeden dzień to dla nas ogromna szansa biznesowa - dla naszych konkurentów ogromny problem biznesowy. Mamy nadzieję, że inni operatorzy zdążą - to system naczyń połączonych - jak zawiedzie operator dawca my, nawet w pełnej gotowości, nic nie poradzimy".

Jednocześnie rzecznik Play zapewnia, że jego sieć jest gotowa od 6 lipca 2009 r. Marcin Gruszka twierdzi, że "operator, który dysponuje dobrymi specjalistami i nowoczesnymi systemami IT, spokojnie powinien być przygotowany".

Plus - potrzebna jest współpraca wszystkich operatorów

Elżbieta Sadowska, rzecznik prasowy sieci Plus, udzieliła Dziennikowi Internautów krótkiego komentarza:

Ministerstwo Infrastruktury nie konsultowało z Polkomtelem terminu wprowadzenia nowych regulacji, zostaliśmy zaskoczeni, podobnie jak inni operatorzy. Dokładamy wszelkich starań, ale by proces w pełni sprawnie przebiegał, potrzebna jest współpraca wszystkich operatorów.

Anna Streżyńska: będą kary w przypadku opóźnień

W wywiadzie dla Gazety Prawnej prezes UKE Anna Streżyńska zapowiedziała kontrolę procesu przeniesienia numeru w sierpniu 2009 r. Jednocześnie Streżyńska nadmieniła, iż w przypadku, gdy wcześniej zaczną wpływać skargi od konsumentów, wspomniana kontrola zostanie przyspieszona.

Jeśli operatorzy negatywnie przejdą weryfikację UKE, to urząd może nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości do 3 proc. ubiegłorocznych przychodów.

Ministerstwo Infrastruktury

Co ciekawe, Biuro Informacji i Promocji (BIiP) w rozmowie z Dziennikiem Internautów przyznaje, że konsultacje z operatorami... zostały przeprowadzone w zeszłym roku. Według BIiP przedsiębiorcy zrzeszeni w izbach branżowych biorących udział w konsultacjach projektu wyrażali gotowość do dotrzymania terminów.

Projekt zmian rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych był przedmiotem konsultacji środowiskowych. W ramach tych konsultacji izby branżowe oraz przedstawiciele poszczególnych przedsiębiorców telekomunikacyjnych przedstawiali swoje uwagi na piśmie oraz w ramach konferencji uzgodnieniowych, które odbyły się w kwietniu i październiku 2008 r.

Redakcja DI ponadto spytała Ministerstwo Infrastruktury, czy tak szybki termin wprowadzenia nowych zasad jest możliwy do zrealizowania. Jakub Dąbrowski z BIiP odpowiada:

Termin ten jest odpowiedni (w dniu 23 czerwca br. ww. rozporządzenie zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw - nr. 97 poz. 810, natomiast wchodzi w życie dnia 6 lipca br.). Termin ten jest przede wszystkim skorelowany z wejściem w życie nowelizacji ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2009 r., Nr 85, poz. 716), która wprowadza zmiany m.in. w zakresie uprawnień abonentów i użytkowników końcowych usługi przedpłaconej do przeniesienia numeru przy zmianie dostawcy usług (nowela wchodzi w życie 5 lipca br.).

Ponadto ww. zmiany zapowiadane były dużo wcześniej. Prace nad przedmiotowym rozporządzeniem trwają od 2007 r., nie było zatem powodów do wprowadzania dłuższego vacatio legis. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni muszą obecnie podpisać umowy bilateralne w zakresie współpracy podczas realizacji uprawnienia abonentów i użytkowników końcowych dotyczące przenośności numerów.

Zdaniem Dąbrowskiego nie ulega wątpliwości, że przedsiębiorcy telekomunikacyjni powinni być przygotowani do realizacji uprawnień abonenckich.

Wspólne działania operatorów

Ciekawy w całej sprawie jest fakt, iż 4 najwięksi operatorzy podjęli wspólne działania, aby od 6 lipca 2009 r. umożliwić przeniesienie numeru w 24 godziny. Informację taką przekazał nam Wojciech Jabczyński, nieoficjalnie doniesienia potwierdził również pracownik jednego z pozostałych operatorów.

Ten przykład pokazuje, że gdy jest taka potrzeba, operatorzy potrafią ze sobą współpracować. Podobnie było w przypadku próby wprowadzenia do Polski telewizji mobilnej. P4, PTC, Polkomtel oraz PTK Centertel powołały spółkę Mobile TV, której celem było wzięcie udziału w ogłoszonym przez UKE konkursie na wybór operatora multipleksu świadczącego hurtowy dostęp do telewizji mobilnej DVB-H.

Pomimo zwarcia szyków w przetargu zwyciężyła zamojska spółka INFO-TV-FM. Natomiast dzięki decyzji rezerwacyjnej UKE z czerwca 2009 r. wiemy, że najpóźniej pod koniec września pojawi się w Polsce telewizja mobilna. Urząd Komunikacji Elektronicznej wydał decyzję rezerwacyjną, w której określił obowiązki operatora.


Źródło: Dziennik Internautów, Blog Wojciecha Jabczyńskiego, Gazeta Prawna
  
znajdź w serwisie

RSS  
RSS  

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Styczeń 2021»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031