Ponad ćwierć wieku z SMS-em

03-12-2018, 21:28

3 grudnia mija 26 lata od chwili wysłania pierwszego SMS-a. Przez ten czas krótkie wiadomości tekstowe zyskały ogromną popularność na całym świecie ustanawiając standard w mobilnej komunikacji tekstowej. Zaczęło się od słów „Merry Christmas” .

26 lat temu, 3 grudnia 1992 roku Neil Papworth, pracownik brytyjskiej sieci Vodafone, wysyłając do swoich kolegów świąteczne życzenia „Merry Christmas”, zapoczątkował prawdziwą rewolucję w komunikacji. Od samego początku niewiele było osób wierzących, że krótkie wiadomości tekstowe staną się jedną z najpopularniejszych form komunikacji pomiędzy ludźmi na całym świecie. SMS-y miały służyć operatorom jedynie do informowania klientów o awariach sieci czy zmianach w cenniku w obszarze swojej macierzystej sieci. Na początku SMS-y mogły być przesyłane wyłącznie w obrębie sieci jednego operatora, dopiero od 1999 roku wiadomości mogą być wysyłane pomiędzy operatorami różnych sieci komórkowych. Przełożyło się to na dynamiczny wzrost popularności tej formy komunikacji, zwłaszcza wśród nastolatków. 

Coraz mniej wysłanych SMS-ów 

Liczba SMS-ów wysłanych za pośrednictwem polskich sieci komórkowych od 2012 jednak systematycznie spada. Urząd Komunikacji Elektronicznej raportował wówczas, że w polskich sieciach wysłanych zostało ponad 52,7 mld krótkich wiadomości tekstowych. Z „Raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2017 roku” wynika, że w ubiegłym roku Polacy nadali 49,2 miliarda krótkich wiadomości tekstowych, o 2% mniej niż 12 miesięcy wcześniej. W ciągu minionych 6 lat liczba wysłanych wiadomości zmniejszyła się o prawie 3 miliardy. 

Mimo spadków liczba nadanych SMS-ów wciąż jest bardzo wysoka. Jak wynika z danych UKE każdy użytkownik polskich sieci miesięcznie w 2017 roku wysyłał miesięcznie 77 wiadomości. To więcej niż średnia w Unii Europejskiej, która wynosi 59 krótkich wiadomości tekstowych. Więcej SMS-ów od Polaków w Unii Europejskiej w ubiegłym roku wysyłali jedynie Francuzi, Belgowie, Słoweńcy, Norwegowie, Litwini i Portugalczycy. 

Rola wiadomości tekstowych ewoluuje, coraz częściej znajduje zastosowanie m.in. w marketingu, e-commerce i branży finansowej. Ten ruch SMS-ów, określony nazwą A2P (application to person) stale rośnie w tempie 20-30% rocznie. Krótka wiadomość tekstowa świetnie sprawdza się także np. w komunikacji w sytuacji kryzysowej, gdy kluczowe jest niezawodne dotarcie do szerokich grup odbiorców, dlatego jest rozwiązaniem coraz chętniej wdrażanym np. przez urzędy gmin.

Nadchodzi RCS – czy powtórzy sukces SMS-ów?

Powodem spadku liczby wysłanych SMS-ów jest rosnąca wciąż popularność mobilnych komunikatorów oraz portali społecznościowych. Wiele wskazuje jednak, że pozycji aplikacji takich jak WhatsApp lub Facebook Messenger zagrozić może nowy standard RCS (Rich Communication Services), który ma być technologicznym następcą wysłużonego SMS-a. W prace nad jego wprowadzeniem zaangażowanych jest kilkudziesięciu operatorów telekomunikacyjnych, producentów urządzeń mobilnych oraz dostawców systemów operacyjnych. 

Usługa RCS będzie poważną konkurencją dla komunikatorów mobilnych, ponieważ umożliwi przesyłanie m.in. wysokiej jakości zdjęć, filmów, animacji i grafik bezpośrednio na numer telefonu odbiorcy. Korzystanie z usługi nie będzie wiązało się zakładaniem oddzielnych kont lub instalowania aplikacji. Usługa będzie działała dokładnie w taki sam sposób, jak dzisiaj SMS-y.

Źródło: Infobip


Źródło: materiał nadesłany do redakcji
  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Październik 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031