Połowa wiadomości e-mail to SPAM

13-12-2018, 19:26

Z najnowszych badań wynika, że aż 53% wiadomości e-mail, które dostajemy, to SPAM zawierający reklamy lub szkodliwe dla komputerów oprogramowanie. Chociaż jest on w znacznej mierze wyłapywany na poziomie dostawcy usług hostingowych, potrafi od czasu do czasu uprzykrzyć życie.

SPAM  to pierwotnie nazwa konserwowej mielonki wieprzowej produkowanej od lat 30. XX wieku. W popkulturze określenie to zapisało się dzięki grupie Monty Python. Pod koniec jednego ze skeczy grupy osadzonego w scenerii restauracji pojawiają się wikingowie, którzy zaczynają głośno śpiewać piosenkę o treści: "SPAM, SPAM, lovely SPAM, wonderful SPAM", skutecznie zakłócając rozmowę klientów. 

Skąd SPAM pochodzi? 

Wiodącą pozycję wśród krajów, z których rozsyłany jest SPAM stanowią Chiny (14.36%). Za nimi plasują się Stany Zjednoczone (12.11%), co ciekawe na trzeciej pozycji są nasi zachodni sąsiedzi – Niemcy, według danych zamieszczonych na stronie securelist, odpowiedzialni za 11.12% globalnego SPAM-u.

Jak wygląda sytuacja w polskim Internecie? 

Badania ilości SPAM-u przechodzącego przez rodzime serwery przeprowadziła spółka nazwa.pl. Poddano mu kilka milionów kont email oraz kilkaset milionów wysyłanych i odbieranych miesięcznie wiadomości wychodzących z kont ponad 600 tys. klientów firmy. Na podstawie tych danych spółka przeprowadziła analizę, z której wynika, że 53% wiadomości, które były skierowane do użytkowników tej firmy to SPAM zawierający reklamy lub co gorsza szkodliwe dla komputerów oprogramowanie. 

Ochrona przed SPAM-em 

Walka ze SPAM-em to priorytet dla firm hostingowych. Pomaga w tym technologia automatycznej detekcji znanych zagrożeń w postaci list RBL (Real-time Blackhole List) znanych nadawców SPAM-u, filtry bazujące na słowach kluczowych, zaawansowane heurystyki, oprogramowanie antywirusowe oraz co najważniejsze zespoły inżynierów, którzy podejmują reakcje również na podstawie indywidualnych zgłoszeń użytkowników. Takie rozwiązania skutecznie blokują SPAM, co na końcu objawia się tym, że klienci firmy nie otrzymują niechcianych wiadomości. 

Krzysztof Cebrat, prezes zarządu nazwa.pl zaznacza, że walka ze SPAM-em przypomina jednak nieco walkę z wirusami. Prowadzi się działania prewencyjne, stara się przechytrzyć spamerów jednak oni, tak jak wirusy, cały czas mutują swoje wiadomości, a firmy hostingowe muszą reagować na bieżąco.

Źródło: nazwa.pl


Źródło: materiał nadesłany do redakcji
  
znajdź w serwisie



RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Kwiecień 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930