Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Pomógł w tym bardzo silny popyt na tablety, których firma Apple jest największym na świecie producentem. Hewlett-Packard, zajmujący drugą lokatę, czuje już na plecach oddech Lenovo.

Firma Canalys opublikowała wyniki, jakie osiągnął sektor producentów komputerów osobistych. Zalicza ona do nich urządzenia stacjonarne, laptopy, netbooki oraz tablety. Łącznie w czwartym kwartale 2011 roku nabywców znalazło 120 mln tego typu urządzeń, czyli o 17 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Wzrost został w całości wypracowany przez tablety, których sprzedaż wzrosnąć miała o 16 proc. rok do roku. Gdyby nie one, rynek komputerów skurczyłby się o 0,4 proc.

Czytaj także: Apple: Zysk netto rośnie o 118 proc.

Nie powinno w takiej sytuacji dziwić, że Hewlett-Packard spadł z pierwszego miejsca, ustępując Apple'owi. Firma z Cupertino sprzedała, według Canalys, 15 mln iPadów oraz 5 mln komputerów Mac, co dało jej 17-proc. udział w rynku komputerów w skali globalnej. Pozycja Apple'a nie jest jednak wcale niezagrożona - bardzo dynamicznie rośnie także sprzedaż ultrabooków, wyższej klasy laptopów.

Co prawda, według Canalys ich adopcja w pierwszej połowie 2012 roku będzie ograniczona, jednak już w drugiej połowie powinno być pod tym względem znacznie lepiej, zwłaszcza że Intel zamierza wprowadzić na rynek nową linię procesorów. Nie bez znaczenia dla rynku komputerów przenośnych jest także zbliżająca się premiera nowej wersji iPada.

Canalys zauważa, że w pierwszej piątce jedynie chińska firma Lenovo była w stanie zwiększyć swój udział w rynku (o 2 pkt proc.). Pozostałe - Dell, Acer oraz Hewlett-Packard - zanotowały w tym zakresie straty, ta ostatnia firma największą. Apple dla porównania zwiększył swój udział o 6 pkt proc. w porównaniu z czwartym kwartałem 2010 roku.

Czytaj także: 4-rdzeniowy tablet od Lenovo dopiero w 2012 roku

Lenovo zyskało głównie dzięki dwóm ważnym decyzjom. Po pierwsze firma postawiła na Androida, którego stosuje w swoich tabletach. Po drugie kupiła niemiecką firmę Medion, dzięki której w drugiej połowie 2011 roku udało się podwoić sprzedaż do dystrybutorów w Europie Zachodniej. Do tej pory Lenovo skoncentrowane było głównie na rynku chińskim.

Jeśli wyłączyć sprzedaż tabletów z wyników regionalnych okaże się, że w Europie, Afryce, na Bliskim Wschodzie oraz w Stanach Zjednoczonych spadł popyt na komputery osobiste i to pomimo okresu świątecznego, który sprzyja większym zakupom. To wpływ powodzi w Tajlandii, która wstrzymała pracę wielu fabryk dysków twardych i spowodowała średnich rozmiarów problemy dla producentów komputerów.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Canalys



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR