Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Internet nie jest wybitnie męskim medium - 53% respondentek, które wzięły udział w badaniu „Kobieta w sieci”, odpowiadając na pytanie o najczęstszy sposób spędzania wolnego czasu, wskazało surfowanie w sieci. Analizując udzielone odpowiedzi, Gemius wyłonił 5 różnych grup kobiet korzystających z internetu.

Informacje zawarte w raporcie „Kobieta w sieci” pozwalają poznać profil społeczno-demograficzny polskich internautek. Opis ich postaw zakupowych pokazuje czynniki, jakie decydują o wyborze określonych kosmetyków bądź produktów codziennego użytku, co może znacząco ułatwić tworzenie kampanii e-marketingowych.

- Wyszczególnienie segmentów spośród internautek było dla nas ciekawym wyzwaniem intelektualnym i zaowocowało uzyskaniem obrazu polskich użytkowniczek sieci wykraczającego ponad zwyczajowe podziały. Zawarta w raporcie analiza segmentacyjna jest dokładnym sprecyzowaniem grup docelowych, jakie można wyróżnić wśród pań korzystających z sieci pod względem istotnych aspektów ich życia - komentuje Jarosław Kowalski, Kierownik Zespołu Badań Ilościowych w Gemius SA.

Każdemu z wyodrębnionych segmentów nadano umowną nazwę, mającą odzwierciedlać cechy i preferencje należących do niego internautek.

Kobieta niejedno ma imię...

Pierwszym spośród segmentów opisanych w raporcie są NORMALESKI, panie z ustabilizowaną sytuacją życiową, często mężatki i matki, nierezygnujące jednak z kariery zawodowej i rozwoju intelektualnego. Podzielają wartości pragmatyczne, cenią życie rodzinne, zdrowie i pracę. Dobrze wykształcone, nie traktują zakupów jako rozrywki samej w sobie – rozważnie gospodarują niemałym budżetem, jakim dysponują. Normaleski to największy segment spośród wyróżnionych w badaniu – stanowią 32% internautek.

Kolejnym pod względem liczebności segmentem (25% internautek) są rozsądne i oszczędne SIATKARKI. Jak wskazuje umowna nazwa tej grupy, często można spotkać je idące z siatkami pełnymi zakupów dla całej rodziny. Członkinie tego segmentu są internetowymi odpowiedniczkami Matki Polki. Poświęcają się dla rodziny, nie realizują własnych pasji. Siatkarki mieszkają głównie w mniejszych miejscowościach i na wsi, są gorzej wykształcone niż pozostałe grupy. Z racji niskich dochodów niezbyt lubią zakupy, ale są otwarte na promocje konsumenckie. Ich system wartości to rodzina, zdrowie, praca i wiara.

Do kolejnego z segmentów należą dobrze sytuowane, wykształcone, młode kobiety, które są singielkami bądź pozostają w wolnych związkach. Ich duże zainteresowanie modą i nowinkami oddaje nazwa segmentu – SZAFIARKI. Panie należące do tej grupy mieszkają w dużych miastach, cenią niezależność i możliwość samorealizacji. Ich główne hobby to zakupy, dużą wagę przywiązują do marki i jakości produktów. Prowadzą aktywny tryb życia, w wolnym czasie chodzą do klubów, kina lub spotykają się ze znajomymi. Szafiarki stanowią 13% populacji polskich internautek.

Młode pasjonatki kina, teatru i książek, które nie przegapią żadnego znaczącego wydarzenia kulturalnego – tak w skrócie można opisać segment KULTURYSTEK. Te ceniące miłość i przyjaźń oraz możliwość realizowania własnych pasji kobiety stanowią 10% ogółu pań korzystających z internetu. Często są to studentki, które wolą wydać zarobione pieniądze na polecany spektakl w teatrze niż na modną w tym sezonie parę butów. Postawa antykonsumpcyjna przekłada się na ich niechęć do promocji i konkursów oraz unikanie dużych centrów handlowych, w miejsce których wybierają małe sklepy blisko domu.

Ostatnią wyróżnioną grupą są TENISISTKI, umownie określane tak od rodzaju noszonego obuwia – segment ten tworzą najmłodsze internautki. Są to dziewczyny w wieku licealnym, często zamieszkujące mniejsze miejscowości, dla których ważne są takie wartości, jak miłość, przyjaźń i wiara. W wolnym czasie lubią robić zakupy, choć dysponują mniejszym budżetem niż na przykład Szafiarki. To mało świadome konsumentki, które kupują najtańsze produkty, często w promocji. Ich słabością są katalogi wysyłkowe. Tenisistką jest co piąta polska internautka (20%).

Badanie „Kobieta w sieci” zostało zrealizowane za pomocą ankiet emitowanych na witrynach internetowych korzystających z bezpłatnej wersji systemu stat24 lub bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Ankiety emitowane były losowo w dniach 3-9 czerwca 2009 roku. Analizą objęto 2050 wypełnionych do końca kwestionariuszy, zebranych od internautek w wieku 15 lat i więcej.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Gemius