Na PSD2. Uwaga, oszuści mogą podszywać się pod pracowników banku!

13-09-2019, 15:55

Od 14 września, wszystkie banki w Polsce będą musiały zastosować się do nowej dyrektywy. Zwiększa to bezpieczeństwo transakcji, ale też stwarza doskonałą okazję dla złodziei, którzy wykorzystują nieuwagę klientów banku, co może się skończyć utratą sporych pieniędzy.

„Twoje konto zostało zablokowane przez brak zgody na…”

Szum dookoła wprowadzenia nowego prawa to zawsze doskonała okazja dla hakerów i złodziei, aby wykorzystując ludzką niewiedzę i nieuwagę, rozesłać groźnego wirusa, nakłonić ofiarę do wykonania im przelewu czy nawet wykraść jej wszystkie pieniądze z konta bankowego. Dlatego w ciągu najbliższych tygodni wszyscy Polacy powinni być wyczuleni na następujące komunikaty:

  • odblokuj swoje konto – jednym z popularniejszych sposobów na wyłudzenie pieniędzy jest przekonanie odbiorcy, że jego konto (w tym wypadku bankowe) zostało zablokowane przez brak zgody (na PSD2) i musi się na nie zalogować celem jego ponownej aktywacji. Zazwyczaj taki atak prowadzony jest przy użyciu e-maila z linkiem wiodącym na odpowiednio spreparowaną stronę banku. Po podaniu na niej swoich danych, hakerzy zyskują pełen dostęp do wspomnianego konta i mogą „wyczyścić” je ze wszystkich środków. Dlatego należy pamiętać, że bank nigdy nie dokonuje w ten sposób weryfikacji i jakiegokolwiek “odblokowania”.
  • wykonaj przelew weryfikacyjny – sytuacja analogiczna do poprzedniej. W tym wypadku konto „zostanie odblokowane” jeżeli wykona się przelew na określoną kwotę i na podany w wiadomości adres. Pamiętajmy więc, że nasz bank nigdy o coś takiego nie prosi. Wykonanie takiego przelewu nie tylko pozbawi nas środków, które przelaliśmy, ale też narazi nas na to, że w naszym imieniu zostanie wzięty kredyt – niektóre instytucje finansowe (np. udzielające pożyczki „chwilówki”) stosują bowiem taki właśnie sposób autoryzacji kredytobiorcy.
  • podaj numer karty płatniczej – PSD2 określa nowe zasady korzystania z kart płatniczych, dlatego wiadomości, w których oszuści proszą nas o podanie numeru CVC/CCV (trzy ostatnie cyfry z tyłu karty) mogą nie wzbudzić u niektórych osób podejrzeń. To właśnie ten numer uwierzytelnia kartę w transakcjach internetowych, dlatego jego podanie pozwoli złodziejom na wyprowadzenie w ten sposób dużych sum z naszego konta. Podobnie jak w przypadku przelewu weryfikującego konto, bank nigdy nie zapyta nas o CCV/CVC.
  • pobierz nową wersję aplikacji bankowej – wielu Polaków korzysta dziś z bankowości elektronicznej w telefonach przy wykorzystaniu specjalnych aplikacji. Złodzieje wiedząc to, często przygotowują podobnie wyglądające programy i przekonują swoje ofiary, że należy je zainstalować. Po zalogowaniu się do fałszywej aplikacji nasz login oraz hasło wędrują wprost do cyberprzestępców. Ponadto, takie programy mogą zawierać w sobie szereg ukrytych wirusów, które wyrządzają dodatkowe szkody np. poprzez kradzież informacji przechowywanych na urządzeniu. Fałszywą wiadomość rozpoznamy po tym, że każdy z banków rekomenduje pobranie aplikacji tylko z wiarygodnego źródła.

Tego typu ataki przeprowadzane są najczęściej drogą elektroniczną, za pomocą maili i SMS’ów, dlatego to właśnie na te kanały komunikacji trzeba najmocniej uważać. 

Co robić, jeżeli staniesz się ofiarą ataku?

W przypadku, kiedy otrzymamy wiadomość o tym, że nasze konto zostało zablokowane przez PSD2, czy też, że potrzebujemy nowej aplikacji najlepiej jest… potwierdzić ją u źródła. Jeżeli chcemy się przekonać, że dana wiadomość na pewno nie pochodzi z naszego banku, możemy zadzwonić na jego infolinię. Pamiętajmy jednak, by numer wziąć z zaufanego źródła, a nie z maila czy SMS’a, który właśnie otrzymaliśmy.

Co jednak, jeżeli przez nieuwagę kliknęliśmy w przesłany link bądź podaliśmy swoje dane?

W przypadku zorientowania się, że zostaliśmy oszukani, liczy się zachowanie spokoju i szybka reakcja. Przede wszystkim sprawdźmy, czy wciąż mamy dostęp do swojego bankowości elektronicznej i natychmiast zmieńmy hasło.

Należy też niezwłocznie powiadomić bank o zaistniałej sytuacji – mogą oni zablokować naszą kartę i uniemożliwić w ten sposób kradzież środków.

Tak jak wiele innych cyberataków, także ten związany z PSD2 wykorzystuje mieszankę niewiedzy, pośpiechu i strachu użytkowników. Dlatego tak ważne jest, by nie tylko samemu pozostać czujnym, ale też poinformować o zagrożeniach osoby ze swojego najbliższego otoczenia.  

Autor: Karolina Wrońska, ekspertka CyberRescue


  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Październik 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031