Komputer dla szkoły za wybór podręcznika? RPO wzywa MEN do interwencji

15-04-2013, 15:27

Zdarza się, że wydawnictwa dają szkołom prezenty w zamian za wybranie ich podręczników. Rzecznik Praw Obywatelskich postanowiła zwrócić na to uwagę Ministerstwu Edukacji Narodowej, oczekując, że kuratoria przyjrzą się tym praktykom.

Szkoły mogą dostawać komputery lub tablice multimedialne od wydawców podręczników. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, że szkoła musi "zapłacić" za ten prezent, zobowiązując się do stosowania określonych podręczników. W praktyce więc sprzęt przekazany szkołom jest wynagrodzeniem za polecenie określonego produktu, rodzice płacą drożej za podręczniki, a nauczyciele tracą możliwość wybierania podręczników, które najbardziej im odpowiadają.

RPO do MEN: proszę zwrócić na to uwagę

Na powyższy problem zwróciła uwagę Irena Lipowicz, Rzecznik Praw Obywatelskich, która 2 kwietnia wystosowała wystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej w sprawie kryteriów wyboru podręczników w szkołach publicznych.

Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) zauważyła w tym wystąpieniu, że zaistniała sytuacja nie wynika ze złej konstrukcji prawa. Ustawa o systemie oświaty daje nauczycielowi prawo wyboru podręcznika i dyrektor szkoły nie powinien w ten wybór ingerować.

Co więcej, ustawa o systemie oświaty mówi, że dyrektor szkoły podejmuje działania organizacyjne umożliwiające obrót używanymi podręcznikami na terenie szkoły. Dyrektorzy powinni zatem starać się co najwyżej o obniżenie, a nie podwyższenie kosztów, jakie ponoszą rodzice.

RPO w swoim wystąpieniu zauważa też, że kontrola jakości procesu dydaktycznego zależy od kuratorów i dlatego RPO prosi MEN o "rozważenie zwrócenia uwagi kuratorów oświaty na kwestię kryteriów wyboru podręczników w szkołach publicznych".

Błąd systemowy czy nie?

Choć Rzecznik Praw Obywatelskich ma rację, można zastanawiać się nad tym, czy opisywany problem jednak nie ma źródeł w prawie oświatowym. Większość obserwatorów polskiej edukacji wie, że w polskiej szkole dyrektor może bardzo wiele. Z jego stanowiskiem wiąże się duża władza (w granicach placówki) i generalnie polscy nauczyciele nie nawykli do spierania się z dyrektorami.

Sonda
Czy podręczniki szkolne są niezbędne w XXI wieku?
  • tak
  • raczej tak
  • raczej nie
  • nie
wyniki  komentarze

Inna sprawa, że sami wydawcy podręczników mają w naszym kraju wyjątkową pozycję. To już nie jest problem systemowy, ale - powiedzmy - obyczajowy. Było to bardzo widoczne, gdy pojawił się pomysł stworzenia darmowych e-podręczników, a wydawcy zagrozili pozwem z tytułu nieuczciwej konkurencji. Stało się jasne, że wydawcy podręczników nie czują się, jakby musieli walczyć o klienta na rynku pomocy dydaktycznych. Oni czują się jak ktoś, kto ma prawo do eksploatowania kieszeni rodziców.

Tak naprawdę nowoczesna szkoła może funkcjonować nawet bez podręcznika.


  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Październik 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031